Een geweldig paar laatste weken! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu Een geweldig paar laatste weken! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu

Een geweldig paar laatste weken!

Door: webmaster: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

14 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hallo lieve lezers,

Luuk en ik zijn gister weer aangekomen in Grabouw, en we wilde jullie even voorzien van een update over onze vakantie;)! Dus bij deze ga ik maar van start;)
Om te beginnen hebben we ontzettend genoten, en ruim 3000km rondgereden in onze ford fiesta. (nu moet ik eerlijk bekennen dat vooral Luuk heeft rondgereden:P)
Op maandag 28 juni vlogen wij ’s ochtends richting Johannesburg waar de nodige voetbalfans met ons meegingen. Het was even zoeken naar onze taxichauffeur en deze bleek vervolgens ook nog slecht te kunnen lopen en helemaal niets van een parkeerautomaat te snappen. Per slot van rekening bleek het ook nog de man des huizes te zijn en vroegen we ons toch wel even ernstig af waar we in vredesnaam zouden belanden(A). Gelukkig kwam alles goed. We hadden een prachtige kamer met tv dus die wedstrijd van NL om 16.00 uur zou helemaal goed komen. Ware het niet dat toevallig net om 15.30 uur de stroom uit viel. Luuk in de stress, maar de beste meneer en mevrouw brachten ons netjes naar een Engelse pub iets verderop waar we de wedstrijd mooi hebben kunnen zien.
De volgende ochtend werd de auto netjes afgeleverd, en was het na enige uitleg van de AVIS meneer redelijk simpel om de goede snelweg (jaja met vijfbaans-wegen rondom Jo’burg is dat nog een hele klus(A)..) te vinden. We reden naar White River wat uiteindelijk een ruime 400km was. We waren lekker op weg en gezellig aan het kletsen en plots zien we langs de kant van de weg een vrouw heel hard zwaaien. Luuk wist direct dat hij 15km te hard reed en ging op de vluchtstrook in de ankers. De vrouw kwam aangestrompeld en bleek inderdaad van de traffic police te zijn. Ze vertelde ons inderdaad dat we te hard reden. Ik besloot de toerist uit te hangen en haar mijn verontschuldigingen aan te bieden en gaf als rede dat we niet wisten of we op de goede weg zaten en met elkaar aan het overleggen waren en daardoor even niet op de snelheid hadden gelet. De vrouw liet zich niet zomaar afwimpelen en bleef maar aandringen op die 150 rand (15 euro). Ze wist niet hoe het allemaal moest omtrent AVIS en ook ik hield me van de domme. Ze vroeg uiteindelijk voor hoelang we hier waren. Waarop ik antwoordde: over twee weken vliegen we naar huis. (ik weet namelijk dat de papier winkel hier veel langer duurt en dat het dan niet de moeite waard is voor hen om een bon te schrijven) Ik had het goed voorzien, want ze sprak de verlossende woorden: Let me just leave you(A) haha. Vervolgens hebben we wel netjes op de snelheid gelet;)!
In white River hadden we een geweldige accommodatie. Vanuit daar hebben we de panorama route gereden en ondermeer Gods window en Blyde River canyon aangedaan. De vrouw van het guesthouse zette de eerste avond ontzettend lekker eten voor ons op tafel en kwam uiteindelijk nog even bij ons zitten kletsen. Ze was van oorsprong Duits en ook de sauerkraut kwam natuurlijk ter sprake. Ons als Nederlanders uiteraard ook bekend en dat hebben we laten merken, waarschijnlijk iets te enthousiast(A). De volgende avond maakte ze dit namelijk voor ons klaar, ware het niet dat Luuk en ik dit allebei niet lekker vinden(A). Een beetje heen en weer gemetseld op het bord en natuurlijk wel wat opgegeten hebben we ons er doorheen geworsteld en hebben we er achteraf wel erg om gelachen.
De volgende stop was in het Skukuza kamp in Krugerpark. Het Duitse echtpaar wist veel over de dieren en hadden ons al veel verteld en ontzettend mooie, zelfgemaakte, foto’s laten zien. De man, die zelf veel tours doet in Kruger, had ons op een plattegrond al een weg aangewezen waarop we veel kans op wild hadden. Voordat we het Krugerpark echter ingingen maakte we eerst nog een stop onderweg in Hazyview bij de Elephant sanctuary. Hier hebben we de olifant geheel bestudeerd en aangeraakt, met ze gewandeld (net als een hond, de slurf is de riem) en vervolgens nog op ze gereden. Een erg bijzondere ervaring.
In Kruger hebben we ontzettend veel zelf rondgereden en een ochtend safari gehad. Het park is erg mooi en voornamelijk, erg groot. Uiteindelijk hebben we alles gezien behalve de leeuw, luipaard en cheetah, laten dat nou net de dieren zijn waar we voor kwamen:P. Wel hadden we een geweldige 1 op 1 ervaring met een hyena en vond ik toch echt dat Luuk op een gegeven moment het raampje dicht moest doen;)!
Van Kruger gingen we door naar Swasiland, en verzamelde we onze eerste stempels in ons paspoort. Dit is namelijk een opzichzelfstaand koninkrijk dat midden in Zuid-Afrika ligt. Het was een totaal andere wereld. Koeien, geiten, mensen etc. alles liep langs de weg. Er zaten gaten ofwel kraters in de wegen die we moesten omzeilen, maar was dit stukje ‘cultuur’ toch ook genieten. We zaten in een natuurpark in een echte swasihut. De impala’s, poemba’s en apen liepen gewoon langs je hutje op en verder hebben we hier nog gemountainbiked tussen de zebra’s, gnoe’s, krokodillen en nijlpaarden.
Na twee dagen was het tijd om door te reizen richting Kwazulu Natal. Hier sliepen we gezellig bij onze grote vriend Dave. Dit was de naar alcohol stinkende, blowende, schreeuwende en langharige eigenaar van de backpackers. Uiteindelijk hebben we erg om hem gelachen, vooral om zijn eenzijdige commentaar(fuck,fuck,fuck) tijdens de voetbalwedstrijden en om zijn verschillende vrouwen. Onze kamer was echter prima, en we hebben heerlijk een aantal dagen voor ons zelf gekookt. Verder hebben we een tweede wildpark bezocht( weer geen leeuwen!), en zijn we naar het zeer bijzonder Cape Vidal ( volgens Luuk: Zandvoort aan zee) geweest.
Na kwazulu Natal waren de Drakensbergen aan de beurt. We sliepen in een hostel dat ook allerlei trips organiseerde wat maakte dat we trip naar Lesotho hebben gemaakt. Samen met een ander stelletje ( Chileense jongen en Amerikaans meisje) en onze gids Mattew vertrokken we samen in een oude Landrover (4x4) Het schudde en het hobbelde als een gek, maar wat was het prachtig! Wat een uitzicht, dwars door de drakensbergen heen richting Lesotho. Luuk en ik kwamen al snel tot de conclusie dat we ons fiestaatje finaal aan gort hadden gereden als we die trip met eigen auto hadden gedaan. Bij de grens overgang ( ook Lesotho ligt midden in Zuid-Afrika maar is een eigen koninkrijk) kregen we weer stempels in ons papoort. Lesotho ligt geheel in de bergen. Op 3300m was het erg koud en hebben we zelfs sneeuw gezien. Op deze hoogte zijn er geen bomen meer en is het geheel vlak tegen de bergen aan. Er staan kleine dorpjes met kleine huisjes van steen. Men leeft van het verbouwen van eigen groente, en de jongens worden opgeleid als herder. Het was alsof we jaren terug de tijd ingingen. Geen elektriciteit, koken op een vuurtje. Zodra het donker was, kwam er 1 klein olie lampje voor de dag, kregen we eten en ging men slapen. Waarop ze tegen 6 uur, als het licht wordt, opstaan. We kregen traditionele dansen en ook ik werd nog even in een rok gehesen. Ook kregen we nog een sessie van de heler. Ze geloven in de toekomst voorspellen en genezen nog heel ouderwets met allerlei plantjes en kruiden. De vrouw was uitverkoren door de voorouders voor deze taak en kon volgens eigen zeggen, met hen praten.
Het was erg koud, en over de details van de toilet zal ik maar niet uitweiden(A), de volgende ochtend werden we nog even op een paar basuthu knollen gehesen (Luuk en ik als onervaren paardrijders) en trokken we achter de man aan de bergen door. Na twee uur waren we blij dat we zonder kleerscheuren weer op de grond stonden, maar deze trip was ontzettend bijzonder! Op de terugweg bezochten we nog de hoogste pub van Zuid-Afrika.
Durban was vervolgens onze laatste stop. Een balkon met uitzicht op zee, een geweldige kamer. Erg fijn om zo af te sluiten. De teleurstelling van de WK finale zijn we gelukkig te boven gekomen.. maar wat was het zonde!
Gistermiddag zijn we van Durban terug naar Kaapstad gevlogen en vandaag stond Robben eiland op de planning. Helaas zijn we weer in Cape town en omstreken en zit het weer niet mee. Vanochtend kregen we telefoon dat de boot niet vaarde wegens een te ruwe zee. Wel zijn we nog lekker naar waterfront gereden om winkels en in de haven te kijken.
1500 foto’s, 1,5 uur filmopnames verder, jaja we hebben nog vele herinneringen aan deze reis. Hieronder een kleine impressies foto’s en de rest tjah ik zou zeggen, doe me maar een belletje en kom ze gezellig een keertje samen met me bekijken:P!
Morgenavond vliegt Luuk naar huis en heb ik nog 2,5 dag de tijd om me te buigen over het inpakken van mijn koffer binnen en het afscheid nemen op de creche en de Village of Hope. Zondag mag ook ik de reis terug weer aanvaarden en maandagochtend zet ik weer voet op Nederlandse bodem.
Dus pap: hoe staat het met de sate’tjes, je gehaktballen en een heerlijke frikandelspeciaal en/of broodje kroket van Reinders:P! Zasi ik kan je maandag ook nog is in het ECHT feliciteren met je 13e verjaardag. Zorgen jullie dat het zonnetje schijnt;)

Lieve mensen dit was mijn laatste update vanuit Zuid-Afrika! Ik wens iedereen veel braderie plezier in Doesburg, wat baal ik dat ik daar niet bij ben!! ( zelfs het werken mis ik:P!)

Tot maandag,

Xxx van mij!

  • 14 Juli 2010 - 18:18

    Manon:

    Wauw, Fay!
    Wat een prachtige foto's!
    En wat een mooi verhaal over jullie vakantie.. dit is het wachten zeer zeker waard geweest, nietwaar?
    Hele fijne laatste week nog, en alvast een goede terugreis meid!

    Liefs,

    Manon

  • 14 Juli 2010 - 18:23

    Jill:

    Hee!

    Wat een super leuke fotos en mooi verhaal:) Vooral om jullie samen op de olifant moest ik erg lachen, wat een plaatje^^

    Vind het fijn om jullie zo samen te zien:) En jij ook weer helemaal vrolijk doordat luuk er al een tijd is;)

    En tja die WK-finale.. die zal nog wel even door menig hoofd blijven spoken.. haha dirk en ik hebben na de wedstrijd een uur niets tegen elkaar gezegd :P

    Geniet er nog even van en neem de laatste indrukken van zuid- afrika goed in je op, want voorlopig zul je er niet terug komen denk ik!

    Zoals ik ook al smste heb ik vandaag gewerkt bij du midi, moet morgen ook overdag en dan nog vrijdag en zaterdag savonds! Ik mis het wel samen werken;) En veel mensen vragen wanneer je weer thuis komt!

    Nou Luuk: tot op de braderie denk ik en goede vlucht alvast en fay: tot maandag:D

    Liefss uit een stormachtig NL XXXX


  • 14 Juli 2010 - 19:26

    Pap:

    Hoi Fay en Luuk Gelukkig hebben jullie een onvergetenlijke vakantie gehad.Geen ruzie gehad? Schitterende foto's.Was hier net noodweer alweer voorbij. Lekker afgekoeld.BEN blij dat jullie nu terugkomen.Luuk goede reis en tot vrijdag en Fay nog effe volhouden tot maandag dan staat Vati weer op Schiphol om je weer in mijn armen te sluiten.Pas goed op jullie zelf.Kus Pap.

  • 14 Juli 2010 - 20:15

    Mama:

    Hey Fay en Luuk,
    Wat heb je er weer een mooi verslag van gemaakt en de foto's hebben helemaal geen tekst nodig, die spreken voor zich. Wat een ervaringen allemaal om nooit te vergeten. Heel bijzonder...en dan te bedenken dat dit maar een klein gedeelte is aan verhalen en foto's hebben we vanaf volgende week nog een uitdaging te gaan en dat is voor mij zeker geen onplezierige. Ik heb vakantie dus het kan nachtwerk worden. Het zit er alweer bijna op voor jullie allebei. Morgen Luuk naar huis, die we vrijdag met Trudy en Ton van Schiphol gaan afhalen en alvast zijn verhalen met ons kan delen. Maandag is het de beurt aan jou. Ik kijk er enorm naar uit en ben blij je weer in mijn armen te sluiten. Kijk daar nog maar eens goed rond en neem afscheid van de mensen en de kinderen die je zo dierbaar zijn geworden. Het zal best een dubbel gevoel zijn denk ik?? De stoep is geveegd, de ramen gelapt....de zon schijnt ( hopelijk maandag wel nu zitten we hier af en toe in een tropische windhoos )dus wij zijn klaar voor je thuiskomst. Dylan krijgt dan wel een heel bijzonder verjaardagskado: Zijn grote zus Fay na een half jaar weer thuis.
    Geniet nog even van elkaar en Fay vergeet ook niet te genieten van je echte laatste dagen Grabouw. Ik sta trappelend van ongeduld en een Hello Goodbye uitstraling je op te wachten op Schiphol!!!
    Dikke, dikke kuzz
    mama

  • 14 Juli 2010 - 21:28

    Marieken:

    hallo allebei,

    wat een mooi reis verslag,jullie hebben echt genoten,en veel ondernomen.geweldig dat jullie deze kans hadden.

    fay sterkte bij het afscheid nemen,weet zeker dat jij iedereen gaat missen en zij jou,zeker weten.
    je neemt veel ervaring mee terug,en weet je hebt prima werk verricht.

    wens jullie een goede reis terug,en hoop jullie gauw te zien.

    fay bedankt voor jouw mooie verhalen,weet dat ik ze ga missen.
    liefs,
    marieken.
    tot snel.

  • 15 Juli 2010 - 03:35

    Trudy:

    Hoi Fay en Luuk,
    Kon niet meer slapen opstaan en heerlijk jullie reisverslag en ervaringen lezen en zien. Helemaal genieten van jullie prachtige foto's, Luuk heeft al door de telefoon gezegd: goed sparen en volgend jaar weer een grote reis maken (gelijk hebben jullie). Fijn dat jullie het samen zo goed hebben gehad, kun je op terug kijken. Maar voor de thuisblijvers is het zo wel mooi geweest, morgen Luuk ophalen samen met Ben en Cecile, ik verheug me er al op en ik weet zeker dat ik slecht slaap van donderdag op vrijdag. En dan eindelijk Fay weer maandag terug, meisje het is toch wel heel lang geweest, moet je niet meer doen. Wat zullen we blij zijn als je maandag komt aanlopen, eindelijk weer een grietje over de vloer waar ik tegen aan kan lullen. Fay geniet nog van je laatste dagen alleen, en als je verdriet hebt om de kinderen gedag te zeggen, wie weet zie je ze nog eens terug. Fay je kunt trots op jezelf zijn en terugkijken op een heel bijzonder half jaar, daar mag je trots op zijn. We hopen dat het vandaag een beetje braderie weer wordt en natuurlijk volgende week 4-daagse, waar jij natuurlijk ook bij bent. Luuk een goede terugreis donderdag en vrijdag en Fay sterkte bij het afscheid, een goede reis en verheug je op je thuiskomst. Heel veel liefs beide Ton en Trudy.

  • 16 Juli 2010 - 11:23

    Henny En Jurry:

    Hallo Fay

    Ik heb je verslag weer gelezen.Wat leuk dat je in zo,n dorpje bent geweest.
    Echte cultuur van Afrika
    mooie foto,s.
    Ook voor jou komt er een einde aan de geweldige avontuur van Afrika maar dit avontuur neemt niemand meer van je af.
    Ik wens je weer een fijne reis terug naar Nederland en wie weet zien wij elkaar nog welles via Tanja.

    Groetjes ouders van Tanja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Buitenland stage

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2010

home sweet home

14 Juli 2010

Een geweldig paar laatste weken!

27 Juni 2010

Week 1: Grabouw en omstreken

21 Juni 2010

Het weerzien

13 Juni 2010

Ayoba, Ayoba!!
Fay

Fay op robbeneiland!.. Cape town

Actief sinds 01 Dec. 2009
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 82868

Voorgaande reizen:

04 Februari 2010 - 19 Juli 2010

Buitenland stage

Landen bezocht: