Alweer 5,5 week van huis! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu Alweer 5,5 week van huis! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu

Alweer 5,5 week van huis!

Door: webmaster: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

14 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Heej trouwe lezers!

De zondag blijkt toch echt een mooie dag om zo nu en dan een verslagje te schrijven! Nog steeds ontvang ik bergen met fanmail en zelfs af en toe post:P! Ik waardeer het heel erg en het doet me iedere keer opnieuw veel goed.
Gelukkig gaat het ook met Ashley weer beter, en bedankt Marleen (Ashley) voor je leuke reactie op mijn vorige verslag!:)
Over exact 1 maand (14april) rij ik nu ongeveer richting het vliegveld om paps en mams op te halen! Wat gaat de tijd toch snel. 17 dagen samen op reis. De route 62 zal ons ondermeer naar Addo brengen en via de N2 zullen we dan weer via de garden route terug naar Grabouw rijden. Uiteraard staan er ook een paar dagen Kaapstad op de planning, het bezichtigen van mijn projecten en zelfs een overnachting in een township.
20 juni ga ik mijn Schatje van het vliegveld halen en starten wij onze reis na 2dagen uitrusten.. (of nja uitrusten.. ik denk vooral inhalen(A)..) met 2 overnachtingen op de Oranje Camping in Paarl en bezoeken wij de wedstrijd Nederland-Kameroen in het Green point stadion!! Het was een hele klus maar naar veel speurwerk toch aan kaarten gekomen. Luuk en ik gaan daar samen met mijn medestudenten: ( Sanne, Margot, Luuk, Karin en Maartje en uit Genaal: Jaap, Martijn, Suzan en Marloes) een dol oranje-feest van maken!! (pap en mam, dat FayK-pakketje kan dus deze kant op komen;)!) Luuk en ik zullen vervolgens waarschijnlijk verder reizen in de richting van Namibië en Botswana en zeer waarschijnlijk op de terugweg samen in een kooi Shark cage diven!!
Verder ga ik zelf in de komende weken nog een keer Skydiven en wil ik heeeeell graag bungeejumpen, maar heb ik vooralsnog 1 probleem. Ik zit hier namelijk met een paar watjes en ik heb nog niemand zover gekregen dat hij/zij met me mee wil;) Genoeg in het vooruitzicht dus, het houdt echter wel in dat ik verder behoorlijk op de centjes moet letten, maar dat heb ik daar zeer zeker voor over!
Mijn verhalen lopen soms, qua lengte, een beetje uit de hand haha;).. Ik gebruik mijn site ook een beetje als reisdagboek voor mijzelf, en kan er als ik terug ben een boek van laten maken incl. de foto’s en al jullie reacties! Dus blijven jullie ook vooral schrijven;)!
Even de stand van zaken wat betreft mijn afgelopen week. Het is hier zo heet geweest, echt verschrikkelijk. Het koelde ’s nachts niet meer af, niemand sliep meer fatsoenlijk met 35 graden om 11 uur ’s avonds. Gelukkig is het twee dagen slecht geweest en afgekoeld en hebben we nu weer een prima temperatuurtje.
Maandag en dinsdag waren weer Village of hope dagen. Zowel Rowan als Zano waren maandag ziek. Een van de mommy’s ging ’s ochtends al met Rowan richting Day Hospital, en ik mocht ’s middags met de 4 maanden oude baby Zano. Het was niet meer normaal heet, en als je dan 2 uur met een kind op je arm moet wachten is dat geen pretje. Ik was samen met een andere vrouw die het een en ander met de papieren moest regelen. We hadden geen maxicosi en dus begon Zano naar 2 uur op verschillende houdingen in mijn armen te hebben gelegen ook wat tegen te stribbelen. Uiteindelijk moest hij een spuit en moest ik hem heel strak vasthouden, omdat hij bewoog en heel hard huilde, en moest het ook nog 2x opnieuw.. Ik vond het zo zielig, dus bij deze heb ik besloten dat Luuk in de toekomst met onze kinderen de prikken mag gaan halen:P haha! Op de Village teruggekomen heb ik uiteindelijk met de rest van de kinderen met water gespeeld, omdat het zo enorm heet was. Dinsdag heb ik al mijn tijd op de Village met Assi doorgebracht.
Bij de Village of Hope werken ook veel, tijdelijke, vrijwilligers, waaronder een Nederlands stel. Zij vertrekken over twee weken weer naar huis. Leo (de man) doet iedere dag zijn townshiptour om aids-patienten te bezoeken, ze medicijnen te brengen, te controleren en brengt ze waar nodig naar het ziekenhuis. Dit staat eigenlijk los van mijn opleiding, maar aangezien het hier nou eenmaal het grootste probleem in dit land is, vond ik het een kans. Ik heb met hem gesproken en morgen mag ik mee, om deze ‘ellende’ van heel dicht bij mee te maken.
Dinsdag heb ik mijn laatste Afrikaanse les gehad en hebben we die afgesloten met eigen gemaakte toneelstukjes! Ook is de timmerman op de crèche geweest en hangen de schappen nu eindelijk. De appelkratten worden er hopelijk deze week uitgehaald. Tja, heel snel gaat het hier allemaal niet.. echt frustrerend soms!!
Verder hebben we een start gemaakt aan het dagprogramma en zijn we druk opzoek om een activiteitenboek samen te stellen, zodat de juf ook weet hoe ze het speelgoed moet gebruiken.
Komende donderdag hebben we een meeting gepland voor de deelnemende scholen aan het SKOON-project. Nou is het zo dat de Afrikanen vaak heel enthousiast ja zeggen, en dat de opkomst achteraf vaak bedroevend is. Daarom hebben we afgelopen donderdag de uitnodigingen persoonlijk bij de scholen, en de juiste personen, afgeleverd en er op vermeld dat er koffie thee en selfmade muffins aanwezig zullen zijn. (rara wie die muffins gaat bakken?? Tante Fay zelf natuurlijk:P) Ben benieuwd komende donderdag!
De avonden heb ik afgelopen week gevuld met lezen, muziek luisteren, werken aan mijn fotoboek via AH software;), yahtzeeën en kaarten bij Tanja en Manon. Ook nog mijn verslag van school afgerond. Gewoon lekker rustig dus:)!
Vrijdag zijn we, (Karin, Ninke, Margot, Sanne en ik) richting Stellenbosch gereden. Dit was op zich nog een klus, omdat we op de berg naar beneden ‘last’ hadden van overstekende Baboons. Wat blijven ze leuk die apen;) Stellenbosch is het wijngebied en hier kun je bij allerlei bedrijven wijn proeven. We zijn naar een redelijk luxe gegaan (Hidden Valley). Voor 3 euro p.p. krijgt je zes verschillende wijnen. Nou was het bij mij zo (ik met mijn tonino, haha) dat het merendeel van de wijntjes, na 1 slokje in de emmer op tafel werd gegooid, omdat deze erg droog waren. Ook ondervond ik maar weer dat rode wijn (nog) niet aan mij besteed is! Ondanks dat was het wel erg gezellig en was de omgeving weer prachtig. Ook in het centrum nog wat rondgewandeld op een marktje en daarna bij een Mexicaan gezeten (soort Gringo’s) om te eten en te loungen. 3 meiden besloten om tijdens het loungen een waterpijp te bestellen met fruittabak. Ze beweerde dat je helemaal geen rook smaak proefde, dus ik dacht dan kan ik ook wel 1x proberen haha nou dat heb ik geweten, na een hoop gehoest proefde ik helemaal geen appelsmaak, maar gewoon rook, geen succes dus:P! ’s avonds hebben we bij Cheryl en Maike in huize Blankenberg een hele enge film gekeken (Paranormal activity). We zijn maar afgesloten met Najib Amhali om daarna beter in slaap te kunnen vallen!;)
Gister hadden we op de stageschool van Sanne (KMP) een ontbijt. De opbrengst was voor de school, en dus een goed doel! Het ontbijt was groot en uitgebreid, erg genoten om even tussen de ‘echte bevolking’ te zitten. Aan het eind kwamen alle broodtrommels en zakjes te voorschijn en werd zelfs mijn bacon (die ik niet helemaal op had gegeten) van mijn bord in hun doggybag gestopt. Ook was mijn appel die naast mijn bord lag ineens foetsie, heel gek:P! Aansluitend hadden we een braai op Maxonia (een van de andere projectscholen) Dit was een groot contrast aangezien Maxonia een veel kleiner en armer schooltje is. Toch werden we hartelijk ontvangen door Meneer Baard (Hy ht nie een baard nie:P) en hebben we ook deze school voorzien van wat extra geld.
Vandaag zijn we via Betty’s bay naar Hermanus gereden, wat betekend dat we onderweg even bij de pinguïns zijn gestopt. Ze leven daar in het wild, maar er is wel een toeristische loopbrug bijgemaakt, zodat je mooie plaatjes van ze kunt schieten! Het zijn wel grappige waggelende beesten!
In Hermanus (Grotto Bay) hebben we heerlijk geluierd op het strand, waar helaas wel de nodige wind stond. Geluncht bij Dutchies!! En daar genoten van twee heerlijke kroketten met brood. Echt even Nederlands dus!
Nu ga ik een lekker rustige avondje tegemoet, en nog even gezellig bellen met het thuisfront.

Jullie horen binnenkort opnieuw van mij!

Tot Schrijfs,
Fay

  • 14 Maart 2010 - 18:11

    Petra:

    Hoi Fay, wat een prachtige foto's. Zo te lezen ben je daar al helemaal gesetteld. En allemaal leuke dingen in het vooruitzicht! Hier gaat alles OK. Emma en Sophie hebben nu allebei geen voortanden meer. Ziet er grappig uit. Geniet van Zuid Afrika en het prachtige weer!!!
    veel liefs van de kipjes

  • 14 Maart 2010 - 18:36

    Marieken:

    hey fay,
    hele mooie foto's,o,o,wat beleef jij veel.
    ben je zo dicht bij de africa penquin geweest?ik vind dat een van de grappigste dieren.wat een dropjes van kinderen op de foto's.nog even en dan zijn je ouders er,dan gaat het lekker snel,en dan komt luuk.
    leuk zo op zondag jouw mail,te ontvangen.met het koor gaat het ook super.
    van de week gaat het hier iets warmer worden.

    lieve fay,fijne week toegewenst,en naast het werk blijven genieten.
    tot mails.je doet het prima.
    knuffel van marieken.

  • 14 Maart 2010 - 18:54

    Mama:

    hey lieverd,
    Vandaag al een aantal keren contact gehad en oma die even naar je heeft kunnen zwaaien zonder dat ze jou kon zien. Ze vondt het toch bijzonder. De visite is nu allemaal weg i.v.m. oma's verjaardag hier. Ik verwacht nog wel een aantal berichtjes hierondervan de fam.Iedereen is erg belangstellend en dat is voor ons natuurlijk ook leuk. Wat heb je weer veel meegemaakt en ook het bezoek wat je morggen gaat doen lijkt mij best wel heftig allemaal. Het eten bij de ouders van Luuk gisteren was ook erg gezellig. Je hebt het mssr getroffen met zulke schoonouders. Zodra wij terug zijn van onze reis doen we het bij ons even over met een etentje en kunnen ze onze foto's en films in combinatie met de verhalen ervaren.De foto met waterpijp laat duideljk zien dat je geen roker bent, maar die ervaring heb je al met ons gedeeld en bevestigt dat beeld.De reisplanning etc hebben we binnen en al met je gedeeld en ik heb al een boekje van marco polo gekocht ter voorbereiding op onze reis. Papa en ik hebben er al enorm veel zin in, alleen zoeken we nog sponsors. Wie weet zitten die onder de lezers van jou site.....Iedereen kan zich melden bij de Tricht!!!Zo meteen gaan wij nog even met je bellen. Jill, Dirk , Dylan en Luuk zijn nu even naar Reinders om te proberen net zulke lekkere broodjes kroket te scoren als bij jou op de foto. Nou lieverd tot zo en blijf genieten ( en zoek in de tussen tijd goede wijnroutes want je moeder wil nog wel het e.e.a. proeven. Ik denk dat we genoeg bagage hebben voor de terugreis moeten we alleen veel kleding en schoenen achterlaten ben ik bang!!!)Dikke, dikke kuzz van je supertrotse mama

  • 14 Maart 2010 - 19:36

    Anne:

    Hey Fay!

    Leuk verhaal weer..maar oh, wat een intens verlangen om weer daar te zijn. Zag de foto van Isiphile en Petronella..wat zijn die schatjes toch groot geworden. Ik mis Afrika nog steeds ontzettend dus jij moet maar extra genieten (ook voor mij) en door je verhaaltjes krijg ik het gevoel en de beelden toch nog een beetje dichtbij.

    Liefs

  • 15 Maart 2010 - 00:47

    Pap:

    lieve fay het was weer genieten.jammer voor jou dat p.s.v verloren heeft.maar met dit leuke verslag en die schitterende foto's zou ik me daar niet al te druk over maken.ga zodoor en pas goed op jezelf kus pap

  • 15 Maart 2010 - 06:43

    Dylan:

    heeey zus, die kindere zijn egt vet sgattig en ik vind het eigenlijk wel raar als je met luuk in zo'n kooi gaat en daar om heen haaien ik verheug me al op het filmpje van jou op bungyjump als je gaaat en uiteraad skidive dat ga ik later ook doen maar ik mot naar sgool doeijj kus kus dylan

  • 15 Maart 2010 - 08:56

    Ton En Trudy:

    Hoi Fay,
    Eindelijk de computer opgestart, gisteren lukte het niet. Zijn aan het denken om een nieuwe computer of lap-top aan te schaffen, wat lijkt jou het beste? Leuk jouw berichtje tijdens het eten, op deze manier was je er toch een beetje bij. Zaterdagavond was erg gezellig, is net of het altijd zo geweest is. (natuurlijk een goed teken). Wat heb jij een prachtige foto's, de een is nog mooier dan de andere, ik kan me voorstellen dat Luuk bijna niet kan wachten, zo wie zo om jou weer te zien en om die mooie plaatjes in het echt zelf te kunnen bekijken. Ik ben blij voor jou dat het niet meer zo warm is vooral met het drukke en emotionele schema van deze week. Je moeder en ik hebben al een schema bedacht om te gaan oppassen als je een kindje mee terug brengt. Zo zie je maar weer voor ieder probleem is weer een oplossing. Lieve Fay, ik ga stoppen, let goed op jezelf en tot de volgende keer. Kus Ton en Trudy

    P.s. oma zat met rode wangen naar de lap-top te kijken en eindelijk zag ze je, snapte er natuurlijk niets van. Helemaal vanuit Afrika. (wat je moeder zei over je schoonouders valt wel mee, we waren zaterdag in ons goede doen, ha,ha,ha)

  • 15 Maart 2010 - 08:58

    Ida:

    Lieve Fay,

    Blijf me verbazen jou mooie verhalen en foto`s. Het is wel dankbaar werk wat jullie daar doen, wat zul je het missen als je weer terug ben in dburg.Gezellig als je pa en ma komen zou graag mee willen maar helaas, kan ze wel een beetje sponseren dus bij deze.
    Wat goed dat je kaartjes heb kunnen bemachtigen voor de wedstrijd, was wat geweest voor Dylan en je vader.
    Nou meid pas goed op jezelf en geniet er maar lekker van en tot schrijfs.

    Gr.Ida

  • 15 Maart 2010 - 09:58

    Jill:

    Hi Fay!
    Wat een verhaal weer^^ Haha vond het gister wel weer leuk om je stem te horen en natuurlijk nog even gezwaaid voor de webcam =)

    Dirk en ik vonden het zaterdag ook erg gezellig, en je had helemaal gelijk over de sla van je schoonmoeder: het was heerlijk haha!

    Ben nu op school en was wat aan de vroege kant, dus kon nog mooi je reisverslag mee pikken!

    De foto's zijn echt weer gaaf en ik zou er graag ook naartoe willen!! Dus bij deze zoek ik ook nog sponsors.. haha grapje!!

    Nou Fay, ik zou zeggen ga zo door en geniet lekker van het mooie land. Ik zou blij zijn als hier het zonnetje eindelijk door breekt^^

    Hou je taai!
    XXXX LiefPr

  • 15 Maart 2010 - 09:59

    Jill:

    correctie: Liefs^%Pr

  • 15 Maart 2010 - 17:07

    Maike:

    Heeey!!
    Leuk weer een verhaal :)
    Kan me dus totaal niet voorstellen dat jullie het daar zo heet hebben (gehad) en dat dat erg verschrikkelijk is..dat mooie weer lijkt me zo ontzettend heerlijk.. hier is het, ondanks dat het al iets warmer begint te worden, nog gewoon dikke truien weer..en vind het ook heel raar idee dat jij daar ergens in de zon zit en helemaal die foto's te zien! Je bent al lekker bruin :D En Wat een lieve kindjes zeg!!Al die donkere kindjes zien er altijd zo lief uit terwijl je soms bij een blanke ook nog wel eens het idee hebt dat het een etterbak is ;)
    En zitten daar geen jongens?! Want die zullen toch wel mee willen bungeejumpen?!
    En hoe is dat aids tripje gegaan?! Lijkt me wel heftig ofnie..
    En ik dacht dat er alleen pinguins op de noordpool leefden haha soms laat mijn algemene ontwikkeling me in de steek ;) Maar gaaf dat je die daar ook hebt gezien!

    Gelukkig heb je een aantal mooie dingen om naar uit te kijken.. Lijkt me super allemaal! Nog eventjes en dan komen je ouders ook al gezellig langs!!

    Verder heeel veel succes donderdag met je muffins!! Hoeveel moet je er wel niet bakken?!

    Succes nog verder met alles!!
    Ben benieuwd naar je nieuwe avonturen die je nog gaat meemaken!!

    Liefs Maike

  • 15 Maart 2010 - 17:55

    Luuk:

    Hey Liefie!!!
    Toch maar even een berichtje van mij op je site:P Natuurlijk hoef ik niet te wachten op je stukje. Ken alle verhalen al lang:D Maar toch blijft het iedere week leuk om te lezen!! Ga zo door.... Ik ben trots op je!!!
    Dikke kus je vriendje

  • 15 Maart 2010 - 19:18

    Marjan:

    Hallo Fay,

    Wat een geweldige leuke verslagen schrijf je toch iedere keer weer. Ontzettend leuk om te lezen wat je daar allemaal beleeft, we kijken ieder weekend vol spanning of de mail met je link al binnen is gekomen. Schattig zien die kindjes er allemaal uit met die mooie zwarte krulletjes, maar ook al zien ze er zo schattig uit er zullen ook best wel doerakken tussen zitten. Nou ja, het hoeven natuurlijk ook niet allemaal van die watjes te zijn waar niets inzit. Geniet nog maar lekker van je tijd daar, nog even en je ouders komen om samen met jou al de mooie plekjes te bekijken. Best een voordeel voor hen dat jij alle leuke plekjes al weet en zo mooi als gids kunt optreden. Fijn ook dat je kaartjes voor de WK hebt kunnen bemachtigen, als je toch daar bent moet je dit zeker meepikken. Frank is al jaloers, hij zou willen dat hij deze wedstrijd kon gaan zien. Nou Fay nog een hele fijne tijd en tot mails maar weer.

    Groetjes, ook van Anton, Stephan, Mark, Frank en natuurlijk mezelf.

  • 15 Maart 2010 - 22:41

    Anouk:

    Heej meisz,

    wat een leuk verhaal weer:) k lees dr zo makkelijk doorheen, je weet t allemaal zo mooi te verwoorden! vooral de foto's erbij, dat maakt t helemaal compleet! leuk om zo toch wat mee te krijgen van hoe jij t daar hebt! Ben blij dat alles goed gaat. En gelukkig heb je nog een hoop leuke dingen in het vooruitzicht. Je ouders en Luuk die je nog komen opzoeken de komende tijd, vind t echt spr jammer dat mn portemonnee t niet toelaat om ook langs te komen, maarja tis niet anders! Wat een lieve kindjes allemaal zeg, van die lieve bruine koppies met van dat mooie kroeshaar, kun je dr niet n paar meenemen als je weer terug komt?:P
    Haha en net als maike dacht k ook serieus dat de pinguins alleen op de noord en zuidpool leefden, blijkbaar is mijn algemene ontwikkeling dan ook niet zo best haha(A) maargoed, geniet nog van alle ervaringen daar, k ga dr weer n eind aan maken en ga zo nog ff de mails bijlezen(A)!

    XXX

  • 17 Maart 2010 - 19:04

    Dirk:

    He Fay!

    Hier even een berichtje van je schoonbroerke..

    Mooie foto's die je hier allemaal op je site hebt staan..
    Had niet verwacht jou ooit aan een waterpijp te zien;) haha

    Ik zou zeggen geniet ervan daar en ben alweer benieuwd naar de volgende foto's!

  • 22 Maart 2010 - 18:08

    Jos Leseman:

    Hoi Fay,
    Met belangstelling en respect voor wat je daar doet en meemaakt volg ik je reisverslagen. Het lijkt me fantastisch, maar het heeft duidelijk twee kanten. Knap dat je gekozen hebt om dit te gaan doen. Een ervaring die je nooit meer zult vergeten.
    Ik wens je een fijne tijd toe en heel veel plezier. Geniet er van!
    Groetjes,
    Jos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Buitenland stage

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2010

home sweet home

14 Juli 2010

Een geweldig paar laatste weken!

27 Juni 2010

Week 1: Grabouw en omstreken

21 Juni 2010

Het weerzien

13 Juni 2010

Ayoba, Ayoba!!
Fay

Fay op robbeneiland!.. Cape town

Actief sinds 01 Dec. 2009
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 82868

Voorgaande reizen:

04 Februari 2010 - 19 Juli 2010

Buitenland stage

Landen bezocht: