As we blow our Fuvuzela - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu As we blow our Fuvuzela - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu

As we blow our Fuvuzela

Door: webmaster: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

06 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Heej lieve trouwe fans,

Hoe gaat het daar? Hier in Zuid-Afrika heb ik een lekker weekje gehad:). Ontzettend genoten van het mooie weer!!
Zoals jullie weten begon ik maandag met het geven van mijn presentaties. Ik was een beetje zenuwachtig, maar had het goed voorbereid, dus alles onder controle. Samen met Margot, Sanne en Ninke gingen we op weg om eerst nog even iemand van de creche op te pikken. Margot was een beetje in de bonen en bedacht zich op het laatste moment nog dat ze rechts af moest slaan. Ze sneed daarmee een politie auto af en tjah dat is niet zo handig in Afrika. Ninke gaf al aan Margot je moet stoppen die agent gebaarde met zijn hand. Margot had dat niet gezien en reed stug door. De politieauto bleef echter wel heel dicht achter ons rijden en kwam er op een gegeven moment naast en ja hoor we moesten stoppen. Margot de auto uit en die kreeg een flinke reprimande van de agent. Ze mocht uiteindelijk weer gaan en ze noteerde het nummerbord en zouden ons volgen. Een paar straten verderop kwamen we ze inderdaad weer tegen, maar vervolgens lieten ze ons met rust:P.. Door dit gedoe arriveerde we wel iets te laat, maar aangezien geen 1 Afrikaan op tijd komt waren we nog lang niet de laatste dus daar hadden we dan maar weer geluk mee;)!
De presentaties gingen stuk voor stuk erg goed. Ik moest ze alle drie achter elkaar en dus blijven staan en op een gegeven moment vond ik het nog leuk ook. Na de presentaties wel wat pittige vragen van de acedemic supervisors, maar gelukkig was mijn eigen supervisor er ook en gaf me dat een gerust gevoel. We kregen lovende woorden van onze stagebegeleiders en met een trots gevoel gingen we na een lange dag, weer terug naar huis. De volgende ochtend kregen we een mail met de volgende tekst van ons field coördinator Abe:
To the students in Grabouw, every intake bring that something specialto the TWK projects, special thanks for you for ensuring that the visionof taking projects to next level are taking roots. Community involvement, community needs, capacity building, transference of skills, sustainability to name a few was prevalent in all your projects. I was blown away by your personal growth and genuine concern for the projects to become more integrated with community support, involvement and ownership and I am confident that each one of you personally have left a big footprint in the hearts and minds of the stakeholders you haveengaged with while you were in South Africa.
En van onze Paddy over SKoon: thank you for all the hard work you put into this project and taking it to the next level ,where we all can say that this is going to be one of our biggest sustainable projects in the Grabouw area.You came a long way from where i met you at the airport (scared little faces)and where you are now.you have grown in stature and in self confidence and i hope you will take this with you when you leave this country.you made a huge difference in our community and in the lifes of our children and therefor we are grateful.
I hope that you will never forget this experience and i know you will be succesful in your careers.
Nou steek die maar in je zak, niet waar?? Zelf komt het besef nu ook pas binnen. Waar begonnen we ook alweer?, en waar staan we nu?! Ons harde werk en input is wel degelijk van belang geweest hier en dat is erg fijn om te merken:)
Dinsdag en woensdag waren gewoon stage dagen. We hadden een gesprek met de burgemeester en doordat we hem maar steeds blijven bestoken met vragen m.b.t. het dak is hij in actie gekomen. De creche blijkt via child welfare gewoon een rekening te hebben waar zeer waarschijnlijk minstens 3000 euro op staat. Hij is momenteel bezig om dit bevestigd te krijgen. Dat zou betekenen dat we het dak kunnen maken, en zo zie je maar weer de aanhouder wint!! We houden dan nog een deel van onze eigen fundraising over. In dezelfde township wordt een extra creche gebouwd. Deze is zo goed als af, op de inrichting na. Margot en ik hebben afgelopen week een lijst gekregen met daarop alles wat een creche nodig heeft. Van speelgoed, tot bedjes, tot tafels en stoelen. We hadden 87.000 rand ofwel ongeveer 8700 euro om te besteden, vanuit de gemeente. We hebben alles netjes uitgezocht en de burgemeester heeft de lijst door gefaxt en alles wat wij hebben aangestreept wordt nu gekocht;)! Haha wat een vertrouwen;)
Donderdagavond heb ik samen met wat andere studenten geholpen op de teambuildingsavond voor de zusters van Huize Silwejare, georganiseerd door Ninke. Er was een flinke opkomst en ze had vooraf de taken verdeeld. Een aantal zouden zorgen voor eten, een braai, wat andere voor drinken, iemand wist een motiverende spreker, en Ninke zou voor de activiteiten zorgen. De motiverende spreker begon de avond en de dames hingen aan zijn lippen. Toen hij afsloot met een cd aan te zetten: nummer simply the best van Tina Turner, gingen alle zusters los en werd er flink met die heupen geshaked! Aansluitend stonden wij allemaal bij een spel dat beroep deed op samen werken. Zo moesten ze bij mij allemaal een blinddoek op en kregen ze een touw en moesten ze door middel van communiceren een vierkant leggen. Alle groepen waren stuk voor stuk super fanatiek. De leukste teamnamen en jels werden bedacht en uiteindelijk waren: the sexy girls het winnende team. Vervolgens met zijn allen gebraaid en kwam er een einde aan een zeer geslaagde avond.
Ik heb woensdag op de creche enorm hard mijn hoofd gestoten tegen een scherpe punt van een tralie hek. Het was niet stuk, maar ik wist even niet meer wat voor en achter was. Vandaag is de hoofdpijn eindelijk over, maar ik heb vrijdag en gister dan ook rustig aan gedaan. Wat schoolwerk afgemaakt en vrijdag heel gezellig geskypt met Luuk en zelfs zijn ouders en vervolgens nog Josine. Later die avond nog gebeld met mijn eigen familie, dus dat was erg gezellig!
Vandaag naar Summerset-west geweest met het idee om wat informatie in te winnen voor de reis met Luuk, only two weeks left!!, helaas zat alles al dicht.. maargoed. Aansluitend bij de cubaan gegeten met Ninke, Sanne, Margot, Cheryl,Maike, Apple creek en wat Genadendallers. Dus vandaar mijn verslag vandaag een beetje later;)
Heel Afrika is in WK-stemming. Ik kan nu al geen fuvuzela meer horen. Laten we de song maar goed in ons hoofd knopen: Stand as one, does it matter where you from as we dance and sing together, no more black and white there's no need to fight as we blow our fuvuzela! Dan gebeurd er in ieder geval geen gekkigheid! Zaterdag start ook het WC-program voor de kids en zijn wij daar dus lekker druk mee.

Lieve allemaal, dit was mijn verslagje weer. Volgende week nog 1 en daarna komt Luuk op die zondag aan. Vervolgens ga ik een aantal weken op vakantie en kunnen jullie vast een beetje afkicken en iets vinden om niet in het zwarte gat te vallen op de zondagavond;)! Haha

Liefs en kus,
Fay

  • 06 Juni 2010 - 20:34

    Henny En Jurry:

    Hoi Fay

    Dat was zeker effe schrikken met de politie achter jullie aan.Maar gelukkig liep het weer goed af.Jullie mogen zeker trots zijn op jullie inzet.En straks kun je lekker genieten van je wel verdiende vakantie.

    Groetjes van Henny en Jurry

  • 06 Juni 2010 - 22:09

    Pap:

    Hoi Fay Het was weer een leuk verslag en ik zal het gaan missen.In de weken dat jullie op vakantie zijn hebben we als compensatie het W.K.Lovende woorden over wat jullie allemaal gedaan hebben daar dan mag je wel een beetje trots zijn op jezelf.Ik wel in iedergeval.Nog twee weekjes volhouden dan komt eindelijk Luuk die trouwens steeds beter gaat met SPINNING.Pas goed op jezelf en tot de volgende week.Kus Pap.

  • 07 Juni 2010 - 07:36

    Ineke En The Boys :

    Hay lieve Fay,

    Even een reactie anders ben je alweer bijna thuis!!! Wat gaat de tijd snel maar jij hebt wel een super tijd daar in Zuid Afrika. Het is een genot om elke keer je verslagen te lezen en te voelen hoe je daar ook groeit en geweldige resultaten hebt neergezet samen met de andere meiden. Klasse hoor, wel even mijn engels moeten ophalen maar de complimenten zijn hartverwarmend en je kan zeggen dat je vele doelen van deze stage bereikt hebt.
    Wij wensen jou en de andere meiden in ieder geval heel veel sterkte met het goodbye zeggen tegen je stagekindjes en personeel( heftig!!!!) en een onwijze leuke vakantie met je Luuk. Goed geplandt!!!

    Veel liefs van ons allemaal, Ritske, Ineke, Bram en Jop

  • 07 Juni 2010 - 08:15

    Frederique:

    Hey Fay,

    Weer een leuk verhaal! Fijn dat het nu wat beter gaat met je hoofd! Mooi dat ook je presentaties goed zijn gegaan! Komende vrijdag hebben we dan hier in Nederland onze laatste les dag! Ff bijkletsen met iedereen! Ben benieuwd naar alle verhalen! Maandag heb ik mijn assessment! Wanneer heb jij dat eigenlijk?
    Ik had je 19 juli graag opgehaald! Maar ik ben dan nog net een paar dagen in Tunesië! Maar we hebben al een date gepland dus dat gaat helemaal goed komen!
    Succes en ik ben benieuwd naar je verhaal van komende zondag!

    Liefs Frederique

  • 07 Juni 2010 - 08:35

    Manon:

    Hey Fay! :D

    Leuk verslag weer! Een levendig verhaal!
    Ik zie jullie ook gewoon al helemaal zitten in die auto terwijl Margot de politie afsneed. Haha!:P
    Geweldig!

    Fijn dat de presentatie goed zijn gegaan, dat is een prettig gevoel he?!:)

    Hopelijk vermaak je deze twee laatste weekjes ook nog, maar daar ben ik niet bang voor.
    Onthoud een ding: voor je het weet sta je op het vliegveld om Luuk op te halen!!!!! :D

    Tot snel meid,

    liefs, Manon

  • 07 Juni 2010 - 11:54

    Linda:

    Hey Fay,

    Weer een super leuk verhaaltje. HAHA!! De politie op je dak. Ik zie het Margot ook zo doen.

    Fijn dat de presentaties zo goed zijn gegaan.

    Die fuvuzela komt mij ook de oren al weer uit. Mijn broertjes heben er drie en die kunnen er ook veel herrie mee maken. Niet te geloven!!

    Meid zet hem nog even op!! En geniet van je vakantie en het WK.

    Liefs Linda

  • 07 Juni 2010 - 19:06

    Anja:

    Hallo Fay
    het zit er bijna op je zult het nog missen. Bij ons is alles goed. Ik ben nog niet in oranje stemming maar dat komt bij mij altijd pas in de kwartfinale als ze dat halen. Eerst moeten we nog stemmen dat is ook spannend.
    Nog even en dan is Luuk in Afrika,veel plezier
    Heel veel liefs van ons allemaal

  • 07 Juni 2010 - 21:10

    Mama:

    hey meis,
    Prachtig die mooie engelse volzinnen aan het adres van jullie. Koester het maar....Ik ben in elk geval beretrots om mijn oudste dochter, waarvan ik weet dat het geven van presentaties niet haar voorkwur heeft en al helemaal niet in het engels. Ik had je al verzekerd dat ik alle vertrouwen had nadat ik je tijdens ons verblijf engels hoorde praten alsof het je 1e taal was... Leuk ook om te zien wat jullie met de zusters gedaan hebben. Veel spelletjes komen mij akelig bekend voor in het kader van teambuilding...we werden er mee doodgegooid. Het is wel leuk om tre zien dat zij er ook van genoten hebben. Vanavond nog fijn met jou gemsnd.Heftig als ik hoor dat je de hele dag in day hospital hebt gezeten met een doodzieke 'baby' van de village of hope die het dan ook nog erg benauwd heeft, daarna nog Assi in de tandartsstoel proberen te krijgen en vervolgens het hele hospital achter hem aan omdat hij zo bang is. Je hebt het mooi opgelost om hem bij je op schoot te nemen in de stoel ( hier in nederland redelijk gewoon ). Heeft die tandarts ook weer geleerd dat het zo ook kan!!!. Hey kanjer van me, ik ga nu ook stoppen. Jij hebt inmiddels ook je bedje opgerzocht en dat ga ik ook doen. Pap en Luuk zijn zaalvoetballen dus dat zal wel een latertje worden. Dikke, dikke kuz van mama

  • 08 Juni 2010 - 10:48

    Nadia:

    Geniet van je laatste weken en alvast heel veel plezier met je vakantie en het WK! XX

  • 08 Juni 2010 - 13:49

    Jill:

    Hee Fay,
    Mooi verhaal weer! En wat een goede beoordeling, vast wel fijn om te krijgen=)

    Gister was luuk hier nog en hebben we gebraaid om het maar even in jouw woorden te zeggen haha! We zaten echt te vol van al het vlees ^^

    Wat gaat de tijd snel en ja strakss ben je alweer hier, met zn allen in een huis en met ieder een eigen wil! Lijkt me wel wennen na een half jaar op jezelf :)
    Haha bereid je maar voor;) Nee dat gaat vast wel goed komen!

    Maar voor het zover is, nog lekker genieten met Luuk in Zuid- Afrika! Echt super leuk :D

    Nou ik heb zo weer rijles, so wish me luck!;)

    Succes nog even en genieten he!

    Liefs,
    Jezus

  • 12 Juni 2010 - 20:35

    Trudy:

    Hoi meisje,
    Wel erg laat maar ik wil toch reageren op jouw verslag, geweldig zoals jij je er door hebt geslagen en dat helemaal in het Engels, ook wij hier zijn trots op jou. We vonden het een hele verassing om s'morgens om zeven uur een smsje van je te krijgen toen we op weg naar Oostenrijk waren, zo iets geeft een goed gevoel, daar kan geen cadau tegen aan. We boffen maar met zo'n schoondochter. We zijn net thuis gekomen en gaan genieten van het WK. Fay nog één weekje en dan kan jullie vacantie beginnen, we gunnen het jullie van harte. Het volgende gaat iets langer worden maar ik kruip nu lekker mijn bed in.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Buitenland stage

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2010

home sweet home

14 Juli 2010

Een geweldig paar laatste weken!

27 Juni 2010

Week 1: Grabouw en omstreken

21 Juni 2010

Het weerzien

13 Juni 2010

Ayoba, Ayoba!!
Fay

Fay op robbeneiland!.. Cape town

Actief sinds 01 Dec. 2009
Verslag gelezen: 1147
Totaal aantal bezoekers 82933

Voorgaande reizen:

04 Februari 2010 - 19 Juli 2010

Buitenland stage

Landen bezocht: