Restaurant De Etzen - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu Restaurant De Etzen - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu

Restaurant De Etzen

Door: webmaster: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

30 Mei 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Heej lieve allemaal!!!

Hoe gaat het daar in Nederland? Wat fijn dat het zonnetje er regelmatig doorkomt bij jullie en wat ben ik jaloers dat het bij jullie nu tot een uurtje of half tien licht is!
Hier gaat het allemaal zijn gangetje. Overdag is het veelal een graad of 18 met een zonnetje, maar ow wat zijn die nachten koud. 5 a 8 graden en gezien de oude staat van dit pand blijft de kou ook hangen, en wordt het huis overdag ook niet meer warm. Laten we maar zeggen: Lang leve mijn fleece-dekentje en mijn pantoffels.
Deze week stond vooral in het teken van: De eindpresentaties en lekker koken en eten;)! Morgen is namelijk de dag van de waarheid. Alle Grabouwers moeten in het office presentaties over de projecten houden. Voor elkaar, voor alle practical supervisors, mensen van de uni en allerlei andere belanghebbende en dan komt nog het ergste van alles: in het ENGELS!! Haha.. Nou heb ik drie projecten dus dat betekende dat ik afgelopen week in verschillende groepen bezig ben geweest met het maken van powerpoints en het verdelen van de teksten. Ze zijn alle drie erg mooi geworden. Er moeten veel foto’s in dus leuk om nu zelf ook in beeld te zien hoe het was, en hoe het nu is en dus wat je bereikt hebt. Bij Skoon hebben we samen de presentatie en de tekst gemaakt, maar omdat er een aantal andere waren met daarnaast 1 ander project praten zij deze presentatie aan elkaar. (aangezien het niet zinvol is om in 10-15 min 7 verschillende sprekers aan het woord te laten;)) Samen met Margot doe ik morgen de crèchepresentatie en samen met Sanne die van de Village of Hope. Vanavond nog maar even goed de tekst in mijn hoofd printen en dan komt het morgen wel goed:).. Dylan trouwens succes morgen met je EHBO-examen!!
Het is wel een gek idee soms om nu al bezig te zijn met afronden terwijl ik 18 juli pas naar Nederland vlieg. Toch is 17 juni mijn laatst stagedag en zijn we allemaal al bezig met bedenken hoe we ons afscheid op de stages gaan vorm geven. Voor de presentaties waren we foto’s aan het uitzoeken en zagen we ons zelf in korte hempjes en rokjes en voelde dat al als een eeuwigheid geleden. Het besef komt nu pas, er zit gewoon (op 4dagen na;)) al 4 maand op.. waar is de tijd gebleven..?? Wat een gek idee om straks dit land en al mijn lieve stagekids gedag te zeggen, en hier misschien wel nooit meer terug te komen.. Gelukkig neem ik natuurlijk al mijn ervaringen en verhalen mee in mijn hart en mijn hoofd, en zal ik deze zeker delen met iedereen die er maar iets van wil horen;)!!
Los van mijn stages en schoolwerk besloten we maandagavond om half 7 dat we zin hadden om appeltaart te bakken. Nog net voor sluitingstijd werd er naar de winkel gerend om de nodige spullen in te slaan. Het was even wennen, zonder Koopmans appeltaartmix, en tja slagroomkloppen met een ouderwetse handmixer?!! Haha achja we creëerde er dus ook nog spierballen mee:P! Het huis rook heerlijk, en we hebben er lekker van gesmuld onder het genot van een kopje warme thee. Verder vonden we dat we wel een beetje veel hetzelfde aten. Het is veelal, spaghetti, rijst met kip, aardappeltjes en dan weer eens lasagne. Dus we besloten er eens wat variatie in te gooien. Ik heb mijn favoriete pastaovenschotel maar weer eens gemaakt.. (ja lin en Heleen die waar de kaas vervolgens niet meer uit de schaal te krijgen is:P) en ook heb ik hier aardappelanders gemaakt, en Dylan ook in Afrika smaakt hij heerlijk! Lekker met bacon en daarnaast sperzieboontjes en verse worst!
Sanne en ik hadden op vrijdagavond een aantal van de mommies van de Village of Hope uitgenodigd. Ze kwamen met zijn drieën en een had haar nicht meegenomen. We hadden beloofd Nederlands te koken, en dus zijn Sanne en ik in de huid gekropen van ware pannenkoekenbaksters. Nadat nummer 1 was mislukt gingen ze daarna als een trein, en hadden we zowel naturel als spek met appel. We hadden ze vooraf gebakken en in de oven warm gehouden, zodat we wel gezellig gezamenlijk konden eten:). Ook hadden we schenkstroop in de winkel gevonden, kaas en suiker. Het was heel erg gezellig en ze hebben er heerlijk van gesmuld. Als toetje hadden Sanne en ik, volgens mijn recept, ananas kwarktaart gemaakt en die was erg goed gelukt, al zeg ik het zelf!!:) Ze zijn tot half 1 ’s avonds gebleven en schrokken wel erg toen ze hoorde dat we in juni al weggaan. Toch was het leuk om weer een stukje Afrikaanse cultuur te ervaren en met hen te kletsen over allerlei verschillen en overeenkomsten met Nederland. Ze zongen voor ons het Afrikaanse volkslied en toen moesten wij natuurlijk ook ons eigen ‘anthem’ zingen het was alleen gênant dat we halverwege totaal niet meer uit te tekst kwamen.. nog maar even oefenen dus voordat het WK begint;)! Wel een goede oefening voor morgen om een avondje Engels te spreken. Al het eten wat over was ging mee in doggy bags, want ook deze mommies hebben het niet breed. Ze willen ons nog graag een keer bij hen uitnodigen, dus ik ben benieuwd of dat er nog van komt.
Donderdagavond ben ik met Sanne, Ninke en Margot bij Cheryl en Maike een filmpje wezen kijken en gisteravond heb ik me op mijn kamer opgesloten met drie reisboeken en mijn laptop, maar natuurlijk niet voordat we de rugby finale hadden gekeken. Helaas was de stemming bij de Afrikanen hier na afloop niet zo euforisch de Stormers (Cape town) hadden helaas verloren.
Nog precies drie weken en dan begint het reisavontuur met Luuk. Eerst een weekje Grabouw met daarin ondermeer het bezoeken van mijn projecten en de wedstrijd Nederland- Kameroen. Daarna vliegen we naar Johannesburg en rijden we via Kruger, Swasi, Kwazulu Natal, en de Drakensbergen richting Durban om vanaf daar weer terug te vliegen naar Cape Town. Mooie witte stranden (hopelijk mooi weer), verschillende wildparken, St. Lucia’s wetland ofwel op nijlpaarden tour. De panoramaroute. vele bergen en mooie hike-tochten, lekker eten, cultuur proeven in Swasi en vermoedelijk een tweedaagse tour richting Lesotho. Wil je nog jaloerser worden, zoek dan vooral wat plaatsjes op google-afbeeldingen(A):P! haha.. in ieder geval erg leuk om samen te kijken naar alle mogelijkheden en op die manier een mooi programma in elkaar te draaien!!

Lieve mensen dit was het weer voor deze week, nog een paar verslagen en dan stopt mijn Afrika-avontuur! Trouwens weer bedankt voor de post van deze week! Ik ben weer blij gemaakt met drie kaarten:)!

Dikke dikke kus,
Fayke

• 30 Mei 2010 - 20:33

Maria K.:

Hoi Fay,

Wij wensen je voor morgen héél véél succes met je crèchepesentatie en de presentatie van Village of Hope.

Groetjes Maria.

• 30 Mei 2010 - 20:55

Manon:

Heey Fay:D

Leuk om weer een verslag van je te lezen..! :)
    Jullie vermaken je nog wel zo te lezen en zo te zien op de foto's!! Haha!
    Wel raar om nu gewoon te zien dat we nooit meer in de Etzen komen, terwijl het eerst doodnormaal was.
    Heel veel succes met je presentaties! Je kunt het, dat weet je he!!

Spreek je,

liefs x
    Manon

• 30 Mei 2010 - 21:06

Mama:

Hey meis,
    Wat ziet die appeltaart er smakelijk uit zeg en dan ook nog bereid zonder alle hulpmiddelen die wij hier zo gewend zijn.Het eten met de mommy's ziet er gezellig uit. Het is mooi als je zo ook nog de cultuurverschillen met elkaar kunt bespreken. Ik kan me indenken dat de mommy's zich ook een 'rotje' schrikken dat jullie tijd er ook al bijna op zit daar. Je gaat je toch hechten aan elkaar. Het is inderdaad zo zoals je schrijft dat deze periode een hele waardevolle is. Ondanks de soms moeilijke momenten zullen de mooie en goede dingen die je daar ervaren hebt zeer waardevol blijken en die neemt niemand je ooit meer af.Ik ben benieuwd hoe je je presentaties eraf brengt. Gaat vast goed want de fase van 'steenkolen engels' heb je al lang achter je gelaten. Jammer dat ik er niet bij kan zijn, maar wie weet maakt er wel iemand een filmpje ( zou wel leuk zijn....)en natuurlijk een paar leuke foto's. Ik ben jaloers op jou en Luuk wat de reis betreft. Je gaat het 'echte'Afrika ontdekken, het gedeelte wat wij samen niet hebben gedaan. Super gaaf wat ik in jullie reisschema van Danielle heb gelezen. Geniet vooral van de rijd die je daar nog hebt en ik hoor morgen wel hoe het is afgelopen. Pas goed op jezelf, dikke dikke kus
    Mama

• 30 Mei 2010 - 21:39

Henny Van Lier:

Hoi Fay

Mooi verslag
    Ik blijf je verslagen lezen erg leuk.
    Succes met je presentaties.

Groetjes Henny van lier

• 31 Mei 2010 - 06:13

Marieken:

hey die feetje,

heel veel succes met jouw presentatie,kom op eitje voor jou.
    lekker die appeltaart,kun je thuis ook gaan doen.raar iedee eerst dacht je nog in maanden nu in weekjes en zo in dagen,en dan ei-de-lijk in uurtjes,als je terug kijkt vliegt de tijd voorbij.nu nog 17 dagen.het weer lijkt erg op dat van hier.
    nog effe er tegen aan en luuk staat er,merk je nog iets van het as voetbal gebeuren,heb je nog kaartjes kunnen bemachtigen??

heeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel groetjes,
    marieken.

• 31 Mei 2010 - 06:55

Ida :

Lieve Fay,

Suc6 met je presentatie ik weet zeker dat het gaat lukken.
    Trouwens wat ziet dat er lekker uit jullie appeltaart, wanneer je weer terug bent dan kom ik het nog wel een keer in het echt proeven (grapje).

Gr.Ida

• 31 Mei 2010 - 09:36

Heleen:

Heeey meiss!!

De tijd gaat snel zeg!!
    4 maanden alweer!! Maja..die 3.5 maand van mij gingen ook super snel! Ik ben weer helemaal gewend... zit in de toetsweek en heb gisteren de hele dag gefeest bij pinkpop! Was weer super gaaf:) Heerlijk al die nederlanders hahaha!!

Ik heb wel wat heimwee terug naar jullie en de kids... maar ik ga volgend jaar reizen daar... dus heb nog een leuk vooruitzicht!

Meis.. geniet er nog even van!! nog 3 weken!!!!!!!!

kussie Heleen

• 31 Mei 2010 - 09:37

Heleen:

oooooooooooohwww en succes met je presentatie vandaag!!

Die van mij ging 2 weken geleden ook goed meis.. dus dat gaat helemaal goed komen.. niet zenuwachtig voor maken!!

EITJEEE!!
    kuss

• 31 Mei 2010 - 11:37

Maike:

Heey Fay!
    Je begint je verhaal met dat je het fijn vind dat bij ons het zonnetje weer regelmatig te zien is.. nou vergeet dat maar weer.. Tis koud regenachtig en de verwarming staat weer aan, een extra dekbed is weer uit de kast getoverd en mn pantoffels kunnen ook nog lang niet de kast in zo te zien.. haha.. Dus wees maar niet jaloers hoor hier lijkt het ook wel weer winter ;) haha
    Ik dacht dat Luuk al eerder kwam, maar dat bleek niet zo te zijn dus mn laatste kaartje is naar je onderweg! Hoop dat die aankomt maar 17 dagen moet lukken!
    En ik dacht van ben toch al jaloers dus klein beetje meer maar ook niet meer uit dus heb ff je reis gegoogelt! Wat een mooie landschapsfoto's zeg! En zag ook foto van een nijlpaard met een kleintje echt super lief hoop dat jij dat ook gaat zien! Alleen toen ik Kruger intypte kwam er een of ander blond porno model op mn beeldscherm.. haha Geniet die komende 17 dagen nog ff nu je nog alleen bent.. Genoeg om aan te denken en over te fantaseren als ik zo heb gezien wat je allemaal gaat zien en doen! Tot snel! 51 dagen ;) Schiet toch ook al op toch?!

Heel veel succes met je engelse presentatie! :) weet niet meer wanneer je die nou hebt dus als je hem al gehad hebt hoop ik dat het goed is gegaan.. Ik ben geslaagd voor mijn engelse test vandaag haha Echt het was weer een lachertje (lees drama) omdat ik alle woordjes goed had ben ik toch op had randje geslaagd voor mijn engelse mondeling.. :D Dus bij jou moet het ook wel goed komen na al dat geoefen daar!

Succes nog met alles en veel plezier niet vergeten te blijven genieten daar!

kussies Maike

• 31 Mei 2010 - 13:56

Jill:

Hee Fay!

Goed verhaal weer:) De tijd vliegt echt ook hier in Doesburg! Kan me nog goed herinneren dat we gingen eten bij de burgermeester voordat je weg ging! En nu is het schooljaar alweer bijna voorbij :)

Leuk om te zien dat je pannenkoeken hebt gebakken, normaal deed ik dat altijd haha! Heb er ook wel zin in trouwens, maar vanavond eten we al schnitzel en ik las je verhaal en ik had zin om een heerlijk kwark met slagroom en citroen toetje te maken, dus die staat inmiddels op te stijven in de koelkast! (a la Roskam haha) Je brengt me op goede ideeen haha!!

Mooi dat je presentatie goed ging:) Zit dat er ook al weer op! Zie nou wel dat je best een woordje engels kunt ;)

Nou Fay, geniet er nog van want zoals je in de verhaaltjes hierboven van de thuisblijvers en terugkomers kunt lezen: Nederland is ook niet alles en vooral het weer vandaag niet! BRRR...

Tot snel he!
    Liefs,
    Jezus

• 31 Mei 2010 - 16:18

Trudy:

Hoi lieve Fay,

We hebben de hele dag aan je gedacht, maar we wisten zeker dat je de presentatie heel goed zou doen. Volgens mij leg jij bij alles wat je doet je ziel en zaligheid erin. Net van Luuk gehoord dat jouw publiek de presentatie erg goed vond. Al weer een mijlpaal bereikt (proficiat). Nu nog 2,5 week en dan eindelijk gaan we Luuk naar Schiphol brengen samen met je ouders (hardstikke gezellig). De appeltaart ziet er heerlijk uit, mag je voor ons ook maken, maar dat zal nog wel even duren, als je terug komt zul je het wel behoorlijk druk krijgen met bezoekjes afleggen en je reisverhalen vertellen. We vinden dat het nu ook wel weer tijd wordt dat je terug komt. Jouw sloffen staan al klaar, maar we hopen dat je ze niet snel nodig zult hebben want dan is het hier tenminste warm. Volgende week gaan Ton en ik samen met Ben en Marian 5 dagen wandelen naar Oostenrijk, ik kijk er naar uit, heerlijk relaxen en wandelen in de bergen. Zaterdag ga ik samen met het team van de Graafschap als afsluiting van het seizoen naar de arena in Amsterdam om de wedstrijd Nederland-Hongarije te zien. Dat is dan een soort uitzwaai wedstrijd voor de WK in Zuid-Afrika. Ik zal ze heel hard uitzwaaien naar jou toe. Best wel gek dat ik naar die wedstrijd ga en jij daar in Afrika zit. Fay pas goed op jezelf en verheug je op de vakantie samen met je vriendje.
    Héél veel liefs van Ton en Trudy

• 01 Juni 2010 - 07:49

Tanja:

Hey Fay,

Eindelijk doet mijn internet het even en heb ik je verslag kunnen lezen.
    Ik ben blij te lezen dat je je nog steeds vermaakt.
    Blijf dat ook maar goed doen want voor je het weet zit je net als ik weer in Nederland en baal je ervan dat hier het schoolwerk ook gewoon weer door gaat.

Die 3 weken zijn zo voorbij, als je ziet dat je er al 4 maanden op hebt zitten.

Heel veel plezier nog.

(K) Tanja

• 01 Juni 2010 - 18:21

Dirk:

He Fay!

Is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen..
    Geen excuus mogelijk natuurlijk maar toch wil ik even zeggen dat ik erg druk ben geweest met mijn stage;)..

Maare als ik die foto's zo zie lijk je al helemaal geintegreerd daar in afrika!
    Ben trouwens wel benieuwd naar je bungeefilmpje haha..
    Trek je net zo'n gezicht als betty voordat ie ging springen? haha

Geniet er nog van daar!
    En ik ben ook wel beetje jaloers op je dat je zo dicht bij het WK zal zijn!

Dirk

• 01 Juni 2010 - 22:31

Pap:

Hoi Fay toch nog een berichtje van je vader.Wat goed van je dat de precentatie zo goed gelukt is.En ook nog in het Engels Tebraake zal trots op je zijn.Hier gaat alles goed maar het werk ligt nog niet voor het oprapen.Het WK komt eraan en ik heb er een goed gevoel over leuk dat je dit van dichtbij kunt meemaken.Luuk komt er zoaan in topvorm natuurlijk dus nog even volhouden.Geniet nog even en probeer alles mooi af tesluiten.Pas goed op jezelf kus Pap.

• 02 Juni 2010 - 16:04

Titi En Bennie:

Hallo Fay,
    Nog even en je staat weer op nederlandse bodem.Volgens mij ben je erg creatief geworden en improviseren als de beste. Heb je trouwens nog wensen voor je verjaardag? Ook nog bedankt voor de mooie kaart je ziet er gelukkig en tevreden uit.
    Geniet van de komende voetbalwedstrijd. Verder geen nieuws (saai he)Groetjes van ons en pas goed op je zelf.
    Liefs Bennie en Titi