Live like a millionaire - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu Live like a millionaire - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu

Live like a millionaire

Door: webmaster: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

07 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Heej lieve allemaal,

Het is weer zondag en ik heb nog wat stof om te vertellen dus vandaar weer tijd voor een berichtje;)!.. Live like a millionaire.. afgelopen donderdag waren we namelijk bij een miljonair uitgenodigd voor een feestje.. maar daarover straks meer!
Verder voel ik me hier zelfs soms miljonair! Iedereen weet dat ik een arme student ben en dat ik me zo dus niet kan voelen omdat ik in het geld zwem! Haha;).. Ik voel me hier zo omdat ik besef hoe rijk ik ben. Wat een voorrecht het is om hier te zijn en iets te beteken voor deze mensen! Super veel steun en support vanuit het thuisfront, en een hele waardevolle relatie met mijn Luuk!
Ik ben deze week verwend met post! Kaart uit Giesbeek, een pakketje vanuit huize Klaassen en hele mooie kunstwerken van Emma en Sophie!! Heel erg bedankt en ik zou zeggen.. Ga zo door allemaal!;)
Afgelopen maandag ben ik naar de school van Assi gebracht om hem te observeren. Hij wist niet dat ik kwam, maat eenmaal in de klas herkende hij me direct. Hij kan zelf maar een paar woorden praten, maar begrijpt meer dan je denkt! Het is een basisschool voor normale kinderen met 1 klas speciaal voor gehandicapte kinderen. Hier zit hij in. Er wordt geen onderscheid gemaakt in niveau maar alle 15 kinderen zitten bij elkaar. Ik ben zo blij dat ik ben gaan kijken en heb gezien dat er op een school ook een keer iets goed kan gaan! Dat deze kinderen hier een keer niet in een hoekje worden geplaatst. Er waren drie juffen en 1 man die de verschoning van de kinderen deed. Ze krijgen de hele ochtend geen eten en drinken omdat dit te veel werk is. Dit is dus wel iets minder, maar verder hadden deze leerkrachten zoveel liefde voor hun vak. Ze deden activiteiten om verschillende materialen te voelen en te herkennen. Ze moesten met een rietje in een fles met sop blazen zodat ze hun mond spieren konden trainen. Ze zongen liedjes en danste met de kinderen, zelfs met die in een rolstoel. Ook ik mocht meedoen met de Hokie-Pokie.. alleen dan in het Engels;)! Op de crèche een hoop frustratie, maar deze ochtend maakt weer een hoop goed!
Dinsdag was Heleen, mijn huisgenootje, jarig! Aangezien ik op dinsdagmiddag pas ’s middags naar stage moet heb ik de ochtend gebruikt om als verrassing wat ballonnen etc. op te hangen. ’s Avonds zijn we met een stel meiden uit gaan eten!
Woensdagochtend ben ik met Karin langs de bouwmarkt gegaan om gebruikt te maken van de aangeboden deal. We kregen de planken, de schroeven, de ophangbeugels en de verf mee en aangekomen op de crèche waren ze erg blij met ons. In deze leerkrachten zit weinig motivatie. Ze zitten de hele dag op hun stoel en bellen en sms’en wat af , dat gebeurd hier trouwens overal. Ook tijdens vergaderingen, en dan gewoon zonder even weg te lopen uit de ruimte! We willen een hoop werk verrichten voor de crèche maar je moet hier wel eerst wat goodwill kweken voordat ze echt wat van je aannemen. De babygroep is erg klein en niet praktisch ingericht, en ze gaven ons ook aan dat ze dit graag anders wilden. Karin en ik hebben een plan gemaakt en zijn woensdagochtend al druk aan het schappen schilderen gegaan. De muren van de crèche zijn nog groen en geel maar wij willen die eigenlijk wit maken, omdat de ruimte nu helemaal naar je toe komt. Het dak is echter nog lek, en dus heeft het muren schilderen nog geen zin. De paarse planken vloeken dus nu nog wat bij de huidige kleuren;)!.. Nadat wij flink werk hadden verzet kregen we een telefoontje dat onze timmerman niet kon komen.. de afspraak verzet naar de volgende dag. Zelfs zijn we ’s middags maar gaan zwemmen. Er heerst hier namelijk een hittegolf.. ja dat bestaat zelfs in Afrika!! Om half 9 ’s avonds is het hier nog rustig 35 graden en zonder airco of ventilator in je huis is dat niet altijd een pretje:S! Veel studenten, waaronder ik, hebben hierdoor ook last van onze darmen. Maargoed de zon schijnt en dus mogen we eigenlijk helemaal niet klagen!
Donderdag opnieuw gewacht op onze timmerman, maar helaas weer kwam hij niet. We hebben er maar om gelachen want dit is nou eenmaal Afrika.. als het vandaag niet komt, ach dan komt het toch morgen wel;)! De stank door de brandende zon op de schimmel was toch niet meer uit te houden dus we hebben ons zelf maar op een erg lekkere lunch getrakteerd;). Hopelijk kunnen we het komende week afmaken!
Op donderdag ga ik me samen met 6 andere studenten richten op het, al bestaande, SKOON-project. Dit heeft echter een halfjaar stil gelegen en daarom zijn we nu aan het kijken welke scholen hier nog actief mee bezig zijn en welke materialen moeten worden aangevuld. Er is al aandacht besteed aan tanden poetsen, handen wassen etc. We gaan dit lessenpakket nu uitbereiden met haar, gezicht en wondverzorging. In een aantal hogere klassen pakken we daar seksuele voorlichting, hiv/aids voorlichting en voor de meisje: hoe ga ik om met mijn menstruatie bij. Dit omdat daar vanuit de scholen vraag naar was. We gaan de voorbereiding( lessen maken, sponsors zoeken etc.) met zijn 7en samen doen. De twee crèches zijn nieuw binnen het project en Karin en ik gaan de lessen hier geven. Bij hen beperken we ons tot het tanden poetsen, handen wassen, gezond eten en het opruimen van je omgeving.
Zo nu weten jullie ook dat er hier wel degelijk gewerkt wordt;) haha.. Donderdagavond was er echter weer tijd voor ontspanning en zijn we met alle 40 studenten uitgenodigd bij een miljonair. Een aantal studenten was deze man tijdens het stappen tegengekomen in de VIP-lounge en de beste man nodigde ons uit. Onze begeleider hier in Zuid-Afrika heeft hem wel even nagetrokken maar het bleek een oude bekende van haar te zijn!
In een hele stoet op weg richting Kaapstad. Het was een enorm huis met een geweldige tuin, met een behoorlijk zwembad. Er stonden overal hapjes en er was een braai bij. Hij had ongeveer de hele slijter leeg gekocht zoveel keus was er aan drank en uiteraard ook de nodige fruitsapjes en frisdranken. Helaas was het al donker en zijn de foto’s niet heel duidelijk geworden, maar geloof me het was super groot. Een compleet gastenverblijf, 2 of 3 woonkamers en keukens. Echt heel groot. De man had ook een karaoke set met 4 micrfoons wat tot gevolg had dat we ongeveer de hele avond ( heel hard en vooral heel vals want dat hoort bij karaoke;)..) hebben gezongen. Met als gevolg dat ik nu nog erg last van mijn keel heb. Het was in ieder geval een zeer geslaagde avond!
Vrijdag nog een NIET effectieve vergadering gehad over de WK-periode. De scholen gaan hier een maand eerder dicht. De kinderen lopen die tijd veelal op straat omdat ouders geen opvang hebben. Ze willen voor die 4 weken een programma in elkaar draaien, maar de meeste van ons zijn dan of weg, of op vakantie. We kunnen echter wel helpen in de voorbereiding.
’s Middags met Linda, Heleen en Karin richting Stellenbosch ( het wijn gebied!!) gereden en hier een leeuwenpark bezocht. Het zag er op de folders erg spectaculair uit, maar ze zaten gewoon in een hok waar je om heen kon lopen. De safari in burgers zoo is nog spectaculairder, maar er was echter wel wat leuks! De man ging het hok van de welpjes in en kwam er met 1 witte op zijn arm weer uit. Hij was 3 weken oud en we mochten hem om de beurt vast huiden en aaien. Uiteraard hebben we dit op foto vastgelegd. Daarna lekker uit gaan eten in het centrum van Stellenbosch. We hebben ons serieus laten inlichten over de wijnkeus bij ons hoofdgerecht en deze heeft ons goed gesmaakt!
Gister ben ik thuis gebleven. Ik vond het erg goed van mezelf;).. De andere meiden gingen naar het strand en ik besloot gebruik te maken van de rust en mijn schoolopdracht voor komende vrijdag af te maken;)!.. Tussendoor even geskypt in het internetcafé en erg blij Luuk weer even te hebben ‘gezien’!
’s avonds de verjaardag van Heleen bij ons in de Etzen! De studenten van Grabouw waren er allemaal bij. Een rustige maar erg gezellige avond. Lekker bij gebabbeld en ook de ouders van Tanja, die nu hier op vakantie zijn, waren aanwezig!
Vandaag uitgeslapen en daarna met zijn 10-en over een heuse gravelweg( jaja Fay gingen rijden. Gelukkig zat Sanne naast me die me door de stofwolken kon zeggen welke kant ik op moest:P) gereden naar een meer en daar heerlijk gekanood en daarna genoten van een heerlijke lunch. Op naar weer een nieuwe week!!

Heel veel liefs,
Fay

  • 07 Maart 2010 - 16:36

    Josine:

    Hee!!
    Mijn zondag ziet er altijd mooi uit omdat jij weer een verhaaltje schrijft ;)
    Ik begon inderdaad al bijna te denken dat het daar het paradijs was, maar gelukkig wordt er ook gewerkt.. Dat is toch een van de belangrijkste redenen dat je daar bent! Maar als ik die projecten zo zie, verrichten jullie erg belangrijk werk!
    Ik hoop dat ik als je terug bent, wat van jouw rijkdom mee te kunnen pakken :)
    Liefs Josine

  • 07 Maart 2010 - 17:47

    Mama:

    hey lieverd,
    weer tijd gemaakt om je verslag te lezen. In de tussentijd ben ik metop msn. Hiep hoi voor de technische vooruitgang.Prachtig wat jullie met alle studenten proberen te bewerkstelligen op jullie projecten.Het mag soms voelen als een druppel op een gloeiende plaat, maar elke druppel is er 1. Deze week verwacht ik het verslag van onze reis via Danielle en weten we hoe onze reis er op 14 april uit gaat zien. Psps en ik hebben er steeds meer zin in ook al is het moeilijk om hier de rest van de kids 'acter te laten'. Ik hoop dat deze week ons pakket aankomt en ben benieuwd wat je van de inhoud vindt!!!!Je krijgt van iedereen bij dmd de groeten en mensen vragen nog steeds volop naar je. M.a.w voor jou geldt niet uit het oog en uit het hart. Met Ashley gaat het gelukkig weer een stuk beter al blijft ze deze week nog wel op de groep.We hebben vanmiddag nog foto's gemaakt van haar die ik je wel zal mailen ( om je collectie compleet te maken ). Ik ga nu verder met je op msn en hoop alweer op het volgende verslag volgende week. Ik hou van je en mis je toch wel als '2e moeder' en oudste van ons gezin ( gelukkig hoeven we nu niet naar GTST te kijken, schijnt spannend te zijn op dit moment!!!). Dikke, dikke kuz van een nog steeds super trotse moeder.

  • 07 Maart 2010 - 17:58

    Marieken:

    hoi fay,

    wat een geweldige leuke foto's zitten er steeds bij.wat maak jij veel mee in die paar weken dat jij er nu bent.en dan eten bij z'n miljonair.gelukkig zie je ook hoe betrekkelijk het is en zie je letterlijk hoe het anders kan zijn.geniet nog even want de dagen vliegen hopelijk om voor jou en hopelijk ook voor luuk.fijne week en tot mails,marieken.

  • 07 Maart 2010 - 21:47

    Pap:

    wat een mooi verhaal weer en wat doen jullie goed werk daar.alle kleine beetjes helpen en hier heeft de timmerman ook wel eens geen zin.ik ben reuze trots op jou,ga zo door en pas goed op jezelf welterusten pap

  • 08 Maart 2010 - 08:30

    Trudy:

    Hoi Fay, na een slopend weekend half vasten reuze benieuwd naar jouw verhalen. Gezellig dat jullie de klassen daar gaan opfleuren, dan de zon erop, wat zal het dan een kleurige boel zijn.Het moet toch een hele voldoening zijn als je weer iets voor elkaar hebt gekregen. Fay wat een scheetje dat kleine witte leeuwtje. Ik zou bijna zeggen stop hem ook in je koffer maar als je terugkomt kun je bijna op zijn rug rijden. De eerste reactie van Luuk was: dat wil ik ook in juni. Hij is trouwens helemaal enthousiast over het duiken in die kooi om naar de haaien te kijken, als jullie maar zorgen dat de kooi goed vergrendeld is. Leuk hé dat je voor één avond de rijkdom van zo'n miljonair van dichtbij hebt kunnen bekijken, maar gelukkig ben je nuchter genoeg om daarvan de betrekkelijkheid in te zien. Buiten het harde en dankbare werken hebben jullie toch wel leuke uitstapjes (gelukkig maar, je moet je ook ontspannen). Geniet maar van het heerlijke weer want hier is de wereld al weer wit. Begin steeds vaker te denken, dat wil ik ook, hebben ze daar geen pedicure nodig? Nu Fay ik ga stoppen en geef je een dikke kus, van de week ga ik je gezellig bellen. Dikke kus van Trudy en Ton.

  • 08 Maart 2010 - 09:57

    Rose:

    He,

    Ik had zaterdag al verhalen van je moeder gehoord hoe je het daar had. Ook je verhaal weer gelezen. Wat maak je daar toch een hoop mee zeg! Leuk om te lezen!

    Groetjes Rose

  • 08 Maart 2010 - 14:54

    Esther:

    Hoi Fay,
    Ik volg al een tijdje je reisverslagen. Erg leuk om te lezen en met die prachtige foto's er bij wordt het alleen maar maar mooier!Ik was er nog niet toe gekomen om te reageren,maar
    Wat zit jij daar fantastisch zeg!En als ik het zo lees is er genoeg nuttig werk te doen daar en laten jullie de handjes flink wapperen.
    Raar idee dat jij daar in een hittegolf zit, terwijl ik vanmorgen vanuit mijn slaapkamerraam weer tegen een prachtig winterlandschap aankeek...
    Heel veel plezier en sus6!
    groetjes, Esther (ter Steeg)
    ps:vooral goed karaoke blijven zingen, maar spaar je stem ook nog een beetje voor 'in CTRL' he?

  • 08 Maart 2010 - 16:59

    Bertha:

    Hai Fay,

    De omgeving en de alle leuke dingen er omheen lijkt het net alsof je op vakantie bent, maar in werkelijkheid zijn jullie nog aan het werk. Ik hoop niet dat de mentaliteit van de mensen daar op jullie overslaat, zou wel heel jammer zijn. De kinderen zouden daar alleen maar de dupe ervan worden. Maar je moet maar zo denken, alles valt goed te combineren, iedereen blij. Geniet er maar met volle teugen van en tot de volgende krabbel.

    liefs.

  • 09 Maart 2010 - 12:05

    Jill:

    Hee Fay!
    Wat een super lief mini leeuwtje!!:D
    Volgens mij heb je nu al een behoorlijke fotocollectie :)

    Leuk om te lezen dat jullie gaan schilderen! Als jullie nog een creatief ontwerp op de muur willen: Huur mij maar in! Alleen dan moet iemand dat geld even te voorschijn weten te toveren ;)

    Volgens mij zit je daar nog steeds lekker op je plekje en dat is een goed teken! Ook het skypen met Luuk is natuurlijk fijn :)

    Zoals mama zegt en ik laatst aan de telefoon: GTST is echt heavy aan het worden.. haha jij was de enige die het nog volgde, maar zelfs ik blijf aan de buis gekluisterd als het er op is ^^^

    Hier nog steeds alles goed, en gister nog gegeten met Dirk, want het was weer zover: nu 2 jaar haha!
    Van hem krijg je ook de groetjes!

    Hou je taai,
    Liefs,
    Jill XX


  • 10 Maart 2010 - 11:24

    Maria K.:

    Hoi Fay,

    Ook wij kijken iedere week weer uit naar je volgende reisverslag.
    Heel boeiend zoals jij je belevenissen omschrijft.
    En als illustratie de prachtige foto's maken het verhaal helemaal compleet.
    De mensen daar zijn vast erg blij met jullie hulp.

    Groeten Maria.

  • 11 Maart 2010 - 18:26

    Titi :

    Hallo Fay,
    Vandaag ben ik bij Clarise geweest en heb ik haar verteld toen jullie alle vier mij verraste toen ik twaalf en een half jaar bij jullie oppaste.Wat een mooie dag hebben jullie mij bezorgt.Wat fijn dat je dat je lekker bezig bent, eigenlijk is het werken en vakantie een mooie combinatie en altijd lekker warm.
    Pas goed op je zelf en de groeten van Bennie

  • 13 Maart 2010 - 14:44

    Ashley:

    Hej zus:)
    Wat een verhalen zeg...zo kan iedereen met je meegenieten. Met mij gaat het goed, ik ben gelukkig weer van al dat hoesten af en voel me wel weer fit. Het eten gaat weer beter...nouja ik doe af en toe nog wel wat moeilijk maarja haha dat hoort bij mij. Ik ga volgende week zaterdag met nog wat kinderen van de groep naar het dolfinarium of dierentuin.. Leuk he een dagje op stap! Nou dat was het dan... Veel plezier nog en een hele dikke kus en knuffel van je lieve zusje Ashley

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Buitenland stage

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2010

home sweet home

14 Juli 2010

Een geweldig paar laatste weken!

27 Juni 2010

Week 1: Grabouw en omstreken

21 Juni 2010

Het weerzien

13 Juni 2010

Ayoba, Ayoba!!
Fay

Fay op robbeneiland!.. Cape town

Actief sinds 01 Dec. 2009
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 82827

Voorgaande reizen:

04 Februari 2010 - 19 Juli 2010

Buitenland stage

Landen bezocht: