Stage versus vrije tijd! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu Stage versus vrije tijd! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu

Stage versus vrije tijd!

Door: webmaster: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

21 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Heej lieve allemaal..

Alweer een weekje voor bij… Wat dat betreft heb ik hier zo’n druk bestaan dat de tijd echt vliegt!.. Toch heb ik soms ook best moeilijke momenten en mis ik mijn Luuk behoorlijk. Toch hebben we veel contact en was het super dat we gister samen konden skypen in het internetcafé hier verderop. Ook mijn schoonouders even voor de camera gehad.. erg leuk om even jullie stemmen te horen!!!

Even een korte mededeling.. ik had mijn adres verkeerd gezet op mijn site.. Ik heb hem bij mijn eerdere berichten al aangepast, maar ik zal hem voor de zekerheid hier nog een keer goed neerzetten:

Fay Senhorst
Mainroad 34, Etzenhof Appartment 1
7160 Grabouw
South Africa

Ik had de cijfers van de postcode omgedraaid… Mainstreet, road of zelfs hoofdstraat komt aan dus dat is geen probleem. Als er al wat onderweg is zal het er waarschijnlijk iets langer overdoen, net als in Nederland bij het ontbreken, of fout vermelden van een postcode. Er is hier trouwens een ware run op post onder onze huisgenootjes.. Iedere ochtend wordt de postbode weer opgewacht en heeft iedereen hoop dat er wat bij zit.. Zo leuk om iets van je eigen omgeving te ontvangen!!

Nou goed even over mijn belevenissen.. We begonnen maandag met De dokter in verband met mijn ooginfectie.. Je maakt hier geen afspraak, maar je moet gewoon wachten tot je aan de beurt bent.. nou was ik niet ernstig ziek, maar er zat ook een vrouw die moest overgeven en doen. Dan zit je echt niet lekker 1,5 uur in een wachtkamer! Uiteindelijk was ik aan de beurt en was Margot, een van mijn medestudenten, met me mee gegaan. De man was erg vriendelijk, en ik had wel het idee dat hij wist waar hij over praatte. Ik moest op het patiëntenbed gaan zitten. In Nederland ligt daar altijd een hygiënisch papiertje op die na iedere patiënt verwisseld wordt. Hier lag gewoon een smoezelig matrasje maar okee we zijn dan ook in Afrika. De dokter wilde vervolgens in mijn oog kijken, nou is dat niet de eerste keer dat dat bij me gebeurd dus ik verwachte een degelijk lampje.. maar tot mijn grote verbazing kwam er een knalgele camping zaklamp voor de dag hahaha… maargoed ook die geeft licht dus waarom zou je allemaal duur gereedschap aanschaffen;).. Uiteindelijk druppels gekregen en het gaat nu goed, alleen zodra ik mijn lens in doe is het weer raak.. Waarschijnlijk zit de infectie in de lens..en dus wordt er van de week een reservepaar opgestuurd vanuit Nederland.. Die was ik helaas vergeten mee te nemen..
Door mijn ooginfectie kon ik niet naar de Village of hope. De kindjes zijn al wat zwak en ze durfde, zeer begrijpelijk, het risico niet te lopen dat de kindjes dit zouden krijgen. Morgen begin ik daar en ga ik met huisgenootje Sanne samen met Liza ( medewerker Village of Hope) op huisbezoek.. ik bereid me voor op een indrukwekkend dagje!
Woensdag ben ik wel op de crèche geweest. We komen nog bijna niet aan werkzaamheden toe zo druk ben je met observeren, indrukken verwerken, wennen aan de cultuurverschillen.. maargoed ook daar wordt je niet dommer van!
Donderdag hadden we onze eerste Afrikaanse les en dat ging baie goed. Het lijkt erg op Nederlands alleen ze vervoegen geen werkwoorden.. Ik loop, hij loop en wij loop.. eigenlijk heel simpel:P De kindjes van de crèche, uit de township, spreken bijna allemaal Xhosa dat is een eigen taal het klinkt heel grappig ze klikken bepaalde klanken.. Het geluid dat wij maken als je bijvoorbeeld een paard of ander dier wilt roepen.. Het spreken van Xhosa is een klus op zich maar ook daar hebben we een minicursus van gehad.. Nog 2 lessen te gaan en dan kan ik me al best aardig redden in het Afrikaans;)
Dinsdagavond hadden we nog een braai met alle studenten in Genadendal. Erg gezellig maar best een rustige avond. Het is een uur rijden hier vandaan en iedereen moest de volgende dag weer naar stage. Op de braai hoorde we dat ze roepen dat de studenten gem. 9 kilo aankomen tijdens hun verblijf in Afrika. Nou is dat wellicht overdreven, maar we moeten hier alles met de auto doen. Mijn dagelijkse fietstochtjes, naar stad, Deka, luuk etc zijn er niet meer.. Spinnen en dansen vallen weg..dus Sanne en ik besloten om woensdagavond maar is te starten met een uurtje squashen bij de Coutry Club.. erg gelachen en in ieder geval wat beweging gehad!
Donderdagavond besloten wij, als studenten van Grabouw, ons weekend in te luiden in the Bear and Barrel.. een cafeetje hier iets verderop. We waren er alleen met onze groep en de eigenaar was zo leuk om allemaal Nederlandstalig muziek te draaien. Heerlijk meegezongen met Marco, Guus en André ook kwamen Volumia, Anouk en Blof om de hoek kijken. Lekker meegezongen en ons even THUIS gevoeld.
Vrijdag hebben we een hele mooie route langs de kust gereden en hebben we een geweldig strand ontdekt.. Expeditie Robinson is er niets bij! ( zie de foto’s) We waren er eerst alleen en we hadden zelfs geen bereik op onze mobiele telefoons haha.. De golven zijn hier erg sterk en Sanne dacht er wel even in te kunnen springen, met als gevolg dat ze niet direct meer terug kwam. Wij geroepen dat ze rustig moest blijven en moest blijven zwemmen.. en uiteindelijk kwam ze vanzelf weer onze kant opgedreven. Dat was wel even schrikken maar gelukkig is het goed gekomen. 's avonds zijn we met onze huisgenootjes mee geweest naar de kermis op hun projectschool.. om de school te sponseren hebben Sanne en ik ons in een heel krakkemikkig reuzenrad gewaagd.. maar naar een hoop gelach en vooral gegil.. hebben we het ritje overleefd!
Zaterdag zijn we teruggekeerd naar hetzelfde strand. Het was echt super heet ( een van mijn huisgenoten heeft nu ook een zonnesteek ),de golven waren hoog en het hele strand zat ineens vol surfers. Weg privacy maar wel gaaf om te kijken naar de surfers in de golven, het blijven staan op zo’n plank is nog een kunst op zich!
Gisteravond een after-carnavalsfeest gehad met alle studenten opnieuw in Genadendal. Zoals de meeste mensen weten vind ik carnaval echt helemaal geweldig!! ( not haha!!).. maargoed iedereen ging verkleed dus wij ons als Hippie uitgedost. Eenmaal daar had iedereen er werk van gemaakt en was dat een erg leuk gezicht! Gezien het feit dat ik pas om kwart over 5 weer thuis was betekend dit dat ik een kort nachtje heb gehad.. Maar vandaag is het weer minder weer, wel erg benauwd!, en gebruiken we dat maar om lekker aan te klungelen, een beetje opruimen, mijn foto-album een beetje up to date houden etc..
Donderdagmiddag of vrijdagochtendvroeg vertrek ik met een stel meiden t/m zondag naar Kaapstad. Daar gaan we onder meer naar Robbeneiland, Kaap de goede hoop, Cape-point en bij niet al te extreme hitte de Tafelberg beklimmen ( jaja, een tocht van 3 uur!).. Met andere woorden de batterij van mijn fototoestel opladen en lekker een weekendje de toerist uithangen!

Lieve mensen ik vind het super leuk dat ik zoveel reactie krijg!... Het is niet voor te stellen hoe blij ik ben als ik in mijn mail zie dat ik weer berichtjes heb. Het is hier erg mooi, leuk en geweldig maar toch doen berichtjes vanuit Nederland ( en Canada Josine;) mij heel erg goed! Pap, mam en Luuk bedankt voor jullie smsjes met uitslagen van het schaatsen midden in de nacht.. echt super leuk om er toch iets van mee te krijgen!
Mams bedankt voor de 200 extra foto's.. dan kan ik jullie blijven vermaken met plaatjes vanuit Zuid-Afrika!

En Chel, maar natuurlijk dat jullie T-shirt mee is.. die hangt ter decoratie aan mijn kledingkast!;)

Tot schrijfs,

Fay

  • 21 Februari 2010 - 15:00

    Anne:

    Hey nichtje..

    Leuk verhaal weer..ik zag trouwens Manon Driessen op de foto staan, die heeft vroeger bij me in de klas gezeten in 3 havo. Wat is de wereld toch klein;) De boekendoos al uitgelezen..? Snap dat je de mensen hier mist en vooral Luuk, maar hij komt over een paar maandjes alweer langs (en aangezien de tijd zo snel gaat..) Zeker voor jou..hier is het nog steeds heel koud en saai dus blijven genieten!!

    Liefs Anne

  • 21 Februari 2010 - 15:26

    Mama:

    Hey meis,
    Heerlijk weer een berichtje van jou te lezen. Natuurlijk houden we wel op allerlei andere manieren contact, maar zo'n verslag incl. foto's is de slagroom op een saaie zondag. Ik moest trouwens 2x goed kijken op de foto waasrop jullie als hippie staan voordat ik jou er tussen uit haalde helemaal op rechts.Je kunt zo iig wel wennen aan het carnavalsgebeuren waarschijnlijk zit je er volgend jar volop in. Ik heb oma ook het goede adres gegeven. Ze had al een kaart voor je klaarliggen. Ook onze post is klaar voor verzending. Inmiddels hebben papa en ik de inenting gehaald voor onze reis naar jou en als ik je foto's zie met die prachtige natuur kan ik haast niet wachten. Super mooi is het daar...Luuk is nu hier en zit met de mannen de wedstrijd Ajax-Vitesse te kijken. Ik kan je zeggen dat de Ajax mannen in een jubel stemming zijn want het staat inmiddels 4-0. Iets minder dus voor Luuk, maar hij kan het hebben. morgen ga ik achter je lenzenverhaal aan dus hopelijk lost zich dat ook van de week op. Ik ben benieuwd hoe het je aankomende week vergaat op je stages, aar dat horen of lezen we wel weer. Pas goed op jezelf en geniet vooral. Dikke,dikke kuzz van je supertrotse moeder

  • 21 Februari 2010 - 16:00

    Jill:

    Hee Fay,
    Leuk verhaal maar vooral de fotos zijn gaaf! Vooral die ene met dat witte shirt en het geweldige uitzicht! Iets voor op een canvas schilderij? haha wie weet!
    Veel succes de komende week en geniet van alles wat je mee gaat maken!
    Hier in NL gaat ie wel.. ik moet dinsdag afrijden dus de zenuwen gieren alweer door mijn keeltje! haha gelukkig is dirk terug van wintersport (heelhuids dit keer) Van hem krijg je ook de groetjes!
    XXXX Veel liefs en hou je taai!

  • 21 Februari 2010 - 16:34

    Trudy En Ton:

    Hoi Fay, Ton ging even de mail checken en riep heel hard naar beneden: berichtje van Fay. Het begint bij ons al een wachten te worden op jouw leuke verhalen. We vonden het helemaal geweldig om zaterdag jouw snoetje weer even te zien en natuurlijk je stem weer even te horen. We hebben nog op het punt gestaan Sieb naar boven te dragen, maar dat is toch wel te zwaar.Ook het telefoonnummer proberen te bellen, maar helaas geen verbinding, we blijven het proberen. Fay kijk alsjeblieft uit als je gaat zwemmen in zee, het blijft altijd gevaarlijk.Wat zie je er trouwens goed uit met dat bruine bekkie. En een paar kilootjes erbij kan echt geen kwaad. Er is iets leuks voor je onderweg maar ik verklap niet wat. Ik ga nu stoppen want we hebben een feestje van onze kermistafel( Jimmy Groen is vijftig geworden ) Doei Fay, Ton wil ook nog iets zeggen

    Fay, ik ben trots op mijn knappe schoondochter en zal zometeen een pilsje op je drinken. Liefs Ton en Trudy.

  • 21 Februari 2010 - 19:17

    Marieken:

    hey fay,

    tjonge wat een boel maak jij mee in een week.
    prachtig die foto's erbij.
    wat een mooie omgeving waar je zit.
    voor volgend weekend ik wacht al op jouw foto's,van oa.kaap de goede hoop.pas goed op elkaar en geniet ervan.ik vind deze onderneming heel stoer van jou.tot de volgende mail.
    liefs van marieken.

  • 22 Februari 2010 - 09:31

    Frederique:

    Hay Faytje,

    Wat een leuk verhaal weer! Alaaf alaaf!! haha
    Mooi dat het beter gaat met je ogen! Wat een ervaring zeg!
    Ik heb gister een programma gezien, sport, levensgevaarlijk, daar heeft een poema een persoon op een mountenbike aangevallen. Je moet echt goed oppassen daar in het wild! Nooit alleen je weet maar nooit wat er gebeurt!
    Ik heb er net een slaapdienst op zitten en morgen heb ik weer dagdienst!
    Tot snel met een mooi verhaal!

    Liefs Frederique

  • 22 Februari 2010 - 13:10

    Petra:

    We zijn allemaal wel beetje jaloers op je hoor!zon zee en een fantastische levenservaring. tip van je tantes voor de tafelberg; ga niet om 12.00 uur 's middags, het heetst van de dag. Ach, wij hebben het ook gehaald dus eitje voor jou... beterschap met je oogjes en de eerste kunstwerken van de kindjes zijn in de maak!
    veel liefs Petra

  • 22 Februari 2010 - 13:53

    Pap:

    Lieve Fay,
    Ga nou niet alles in Afrika bezichtigen, en laat ook nog wat over voor je vader en moeder om nog wat te bekijken.
    Wat een mooie foto's en leuke meiden!
    Ben zelf al flink aan het oefenen om links te rijden, natuurlijk niet met onze eigen auto, maar met die van je tante(haha).
    Ga zo door, geniet en pas nog steeds goed op jezelf.
    En denk af en toe aan je oude vader! (zei opa teun altijd)
    Kus Pap.

  • 23 Februari 2010 - 14:47

    Maike:

    Heee!

    Mooi om te hoor dat het baie met je gaan ;)
    Leuke verhalen weer en alweer zo ontzettend veel meegemaakt!! Gave foto's die stranden zien er echt zoo mooi uit, Scheveningen is daar waardeloos bij ;) Hier gaat het allemaal z'n gangetje en geen spannende dingen verder.. de sneeuw is eindelijk wel weg, gelukkig =) Maar dat mooie weer wat jij hebt zit er helaas niet in ;) Waren die tickets maar niet zo duur...mja..
    Gelukkig dat mn kaartje toch nog is aangekomen ;) en hopen dat de volgende wat sneller gaat!! :)
    Gelukkig dat je het gevoel hebt dat de tijd snel gaat en dat je het zo naar je zin hebt daar!!
    Heeeeel veeeel plezier nog daar en ik lees je verhalen wel weer!

    xxies

  • 01 Maart 2010 - 17:55

    JOSE MIEDEMA:

    HALLO FAY, EVEN EEN BERICHTJE UIT BEEK, WAAR
    WE NATUURLIJK BENIEUWD ZIJN NAAR AL JE BELEVENISSEN EN INDRUKKEN. WIJ WETEN UIT ERVARING HOE HET IS OM EEN DOCHTER VER WEG TE HEBBEN,MAAR MET DE MODERNE TECHNIEK LIJKT HET TOCH DICHTBIJ.
    GENIET VAN AL HET GOEDS DAT JE DAAR ERVAART.
    HARTELIJKE GROETEN UIT BEEK

  • 22 Maart 2010 - 21:12

    Bianca:

    Hoi Fay,
    Het is erg mooi om jouw reisverslag te lezen.
    Superknap en stoer wat jij daar doet!
    Mis je ons kikkerlandje al een beetje?
    Ik wil je heel veel succes wensen en zal je verslagen regelmatig even lezen.
    Mocht je nog niet weten wie ik ben(dat denk ik wel)ik knip je haar.
    Heel veel groetjes.
    Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Buitenland stage

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2010

home sweet home

14 Juli 2010

Een geweldig paar laatste weken!

27 Juni 2010

Week 1: Grabouw en omstreken

21 Juni 2010

Het weerzien

13 Juni 2010

Ayoba, Ayoba!!
Fay

Fay op robbeneiland!.. Cape town

Actief sinds 01 Dec. 2009
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 82928

Voorgaande reizen:

04 Februari 2010 - 19 Juli 2010

Buitenland stage

Landen bezocht: