The Sky is the limit! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu The Sky is the limit! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu

The Sky is the limit!

Door: webmaster: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

28 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Lieve allemaal,

Het is nu zondagmorgen ( jaja de tijden zijn door de zomertijd bij jullie nu weer gelijk!), een aantal medestudenten zijn vandaag naar de kerk. Zij waren nog niet geweest. Twee andere huisgenootjes zijn afgelopen vrijdag samen voor twee weken op vakantie gegaan. Ik heb dus de zondagmorgen voor mezelf en ik dacht laat ik vast een verhaaltje op papier zetten!
De titel van mijn verhaaltje slaat natuurlijk op het Slydiven! Daarover straks meer;)!

Maandag was een standaard stagedag. Het was een nationale feestdag, waardoor alle kindjes vrij van school en dus thuis waren. Een gezellige boel dus!
Dinsdag had ik een vol programma. De ouders van Tanja waren terug van hun reis en wilde graag, behalve het project van hun dochter, nog wat meerdere dingen bekijken. Nadat ik ’s ochtends heel gezellig een uurtje met Luuk had geskypt ben ik samen met Karin en Margot naar Pineview gereden om ze daar bij de school van Linda en Heleen op te halen. We hebben ze eerst mee naar de crèche genomen. Het was een behoorlijk drukke bedoeling gepaard met heel veel lawaai. De juf van de oudste kinderen was op de hoogte van hun komst en stond ineens in de hal allerlei liedjes en dansjes met de kinderen doen. ( dit gebeurd normaal niet, maar nja;).. Margot en ik zijn er tussen gaan staan en hebben ondermeer hoofd. Schouders, knie en teen in het Engels met de kindjes gedaan. Vervolgens heb ik de ouders nog wat verder ‘rondgeleid’ en ze verteld wat we hier nu willen bereiken etc. Karin en Margot zijn ondertussen naar de autobaas, Anton Kuhn, gereden die in Grabouw op hen stond te wachten. Onze Chevrolet werd omgewisseld voor een toyota yaris en heel belangrijk: met airco en radio!;) Met pijn in ons hart afscheid genomen van de Chevrolet die ons aanzienlijk beter de bergen doortrok!!
Na het bezoek aan de crèche hebben we de ouders mee uit lunchen genomen bij de Jailhouse, ons favoriete plekje! Ook Heleen en Linda kwamen daar eten en zo kon iedereen even lekker bijkomen in het zonnetje. Jurry( de vader van Tanja) vond het mooi geweest voor die dag, en daarom heb ik alleen Henny meegenomen naar de Village of Hope. Ze was erg onder de indruk van het contrast met de crèche. We zijn samen met Assi gaan wandelen, maar hij had slechte zin die dag!;)..Toch hebben we veel leuke foto’s gemaakt, maar mogen die i.v.m. de privacy van de kindjes niet allemaal op internet. Rond half 5 werden we weer opgehaald door Margot en Karin. Ik blijf het lastig vinden dat Assi vaak bij het hek staat te huilen als ik wegga..
Henny werkt in het Radboud en was benieuwd hoe het ziekenhuis in Afrika nou in zijn werk ging. Toevallig kwamen we langs de Day Hospital waarop Margot de auto daar maar parkeerde. We zijn gewoon naar binnen gegaan en na wat navragen werden we doorverwezen naar mevrouw Van Nelson. We kregen toestemming om ons zelf rond te leiden door het ziekenhuis haha.. zo blijkt maar weer wie niet waagt, wie niet wint! Op de kraamafdeling kregen we nog wat uitleg van een van de verpleegsters. Het ziekenhuis gaat om vijf uur dicht. Heel apart dat ze wel een ic hebben, want om vijf uur moet je hoe dan ook gewoon weg! Anne ik heb ook het HIV-gedeelte gezien waar jij hebt gewerkt, erg aangrijpend! Als bedankje voor al onze moeite kwamen Henny en Jurry ’s avonds nog een hele grote lekkere chocoladetaart langs brengen!
Karin heeft tijdens een hike-tocht haar schouder flink verdraaid. De pijn ging niet weg en daardoor kreeg ze van de huisarts een verwijzing om foto’s te gaan laten maken. Woensdag dus samen met haar en Margot op weg naar het Medicentre in Summerset west. Dit is voor Afrikaanse begrippen een duur ziekenhuis. Dat konden we daar ook wel merken. Alles was strak super netjes, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren! Bij radiologie ongeveer 2,5 uur gewacht, waarnaar ze uiteindelijk aan de beurt was. Gelukkig waren we goed voorbereid en hadden we lekker ons boek bij ons! Uiteindelijk konden we terug om bij de huisarts de foto’s te laten zien. Er was uiteindelijk iets met het gewricht en met zes fysio-sessies moet ze er weer van hersteld zijn. We kregen daar nog telefoon dat er om 5 uur een braai in Genaal was, want er waren 7 medewerkers van de HAN, uit Nederland dus, over. Het was 3 uur en aangezien dat nog een uur rijden is moesten we even snel omschakelen, flexibel zijn en opschieten;).. De braai was super gezellig. De docenten gingen met iedereen kletsen en dronken ook een biertje, en tevens had de side-coordinator van Genaal, Liezel gezorgd voor heerlijk brood met allerlei sausjes en salades. We braaien hier wat af, maar toch het is anders. Pap, op de dag dat ik aankom maak maar gewoon satéstokjes met pindasaus!! Haha die grove boerenworsten die hier populair is vind ik maar niets:P!
Donderdag ben ik voor Skoon aan de slag geweest. Gezien het feit dat er geen mensen op de presentatie waren zijn we de scholen nog maar eens langsgereden om toch de benodigde informatie te verzamelen. ’s Middags nog een presentatie over sustainability van een zeer aangename man die normaal te volgen Engels sprak! ‘s avonds hebben we ons gebogen over de route naar het Skydiven en hebben we ons daarna vast wat moed ingedronken bij de Bear and Barrel haha;)!
Vrijdagochtend half 8 opstaan. Het is zoals ook voorspeld was bewolkt, wat de skydive onzeker maakt. Voor vertrek nog contact gehad met daar, maar zij raadde ons aan om toch te vertrekken. Ik heb zelf voor het eerst zo ver gereden hier. Moest toch wel wennen aan dat links rijden, maar inmiddels heb ik dat ondercontrole en kan ik zelfs inspelen op de maffe en gevaarlijke capriolen van de Afrikanen zo nu en dan! 2,5 uur later, en 1x fout gereden hebben we de plek gevonden. Het was een grote loods waarin twee best krakkie vliegtuigjes stonden. Dat voorspelde een hoop goeds. Vervolgens moest ik even tekenen voor het feit dat het geheel mijn eigen risico is als ik gewond raak, en moest ik de naam en het telefoonnummer opschrijven van de persoon die ingelicht moest worden als ik zou overlijden. Slik, wil ik dit nog wel?? Maar natuurlijk wil ik dit! Overal jongens (type surfdude, dreads etc.) druk in de weer en uiteindelijk mocht het eerste koppel Sanne en Roos mee het vliegtuig in. Het was nog steeds bewolkt waardoor we na hun sprong moesten wachten op het weer. 2,5 uur later trok het open en mocht koppel 2 Tanja en Manon springen. Tijdens hun vlucht werden Sanne en ik al in onze tuigjes gehesen en werd dit al vastgelegd door de cameraman. We zijn er klaar voor, op naar het vliegtuig. Dat vond ik zo eng!! Er zaten geen stoelen in, ik moest bij mijn buddy op schoot met zijn zessen zaten we daar op de grond en het kraakte aan alle kanten. Ook kon het vliegtuig in het begin maar moeilijk hoogte krijgen. We konden prachtig kijken! Als je op vakantie gaat en uit het vliegtuig kijkt denk je weleens: Wat zou het gaaf zijn om op die wolken te lopen! Nou op 3km hoogte zijn veel wolken en toen ging het deurtje ook open! Het waaide en het was flink koud maar de zon scheen fel, wat het plaatje prachtig maakte. De cameraman van Sanne ging eruit en zij en haar buddy vielen erachter aan. Gelijk daarna ging mijn cameraman aan de vleugel hangen om te filmen en foto’s te maken en toen… 1,2,3 en toen Joehoeee viel ik uit het vliegtuig!! Het was zoooo vet! Ik ging gillen, maar daar kreeg je zo’n droge mond van dat ik daar maar mee ben gestopt haha. Het verschil tussen parachute springen en Skydiven is dat je bij Skydiven eerst een hele lange vrije val maakt voordat de parachute pas uitgaat. Hierdoor rolde we aan het begin ook over de kop door de lucht! De cameraman hing iets onder ons en heeft alles mooi vastgelegd! Zowel foto’s als een dvd! Ik heb er onwijs van genoten het was zo’n geweldige ervaring om te zweven op de wind, maar ondertussen wel 2km naar beneden te vallen! Toen de parachute uit was, heerste er een soort rust. Ik zag de Tafelberg, Robbeneiland en was ondertussen met mijn buddy in gesprek. Ik mocht de parachute met hem vasthouden, zodat ik kon helpen sturen. Het landen ging goed, we bleven in ieder geval staan!!
Toen iedereen zijn dvdtjes had zijn we naar het plaatsje Melkbosstrand gereden om daar onder het genot van een Milkshake even bij te komen van de adrenalinekick. De terugweg duurde ook 2,5 uur omdat we in de spits reden. Achja heb ik ook maar weer een oefeningetje file rijden gehad! Bij het Skydiven heb ik geen moment angst gehad, dus vol goede moed op naar de Bungeejump!;)
Vrijdagavond en zaterdag de hele dag hebben we flink gerelaxt en gehangen. Ik ben echt strontverkouden en heb het heerlijk rustig aangedaan in mijn huispak met mijn lees, puzzelboek en filmpjes op de bank! Ik miste echt een warm bad, maar met rooibos honing thee, strepsils, zakdoekjes etc. heb ik me wel door 1000x niezen heen gered;)
Gisteravond met een heel stel hier thuis een soort wie ben ik in teams gedaan met drie verschillende rondes waaronder 1 met uitbeelden, wat erg lachwekkende taferelen met zich meebracht;) De geplande Cleaning Day is helaas niet doorgegaan. Dinsdag kregen we te horen dat ze dat afgelopen zondag zelf hadden gedaan. Super goed initiatief, maar wat ze opgeruimd hebben weten we niet, want er ligt nog evenveel;)! Er waren wel 35 ouders geweest, en dus hebben we besloten om onze Cleaning Day te verplaatsen. Deze ouders krijgen we namelijk niet 2x in 1 week gemotiveerd tot opruimen.. Helaas moeten we dus even wachten met het goede voorbeeld geven;)
Vandaag had ik de ochtend dus voor mezelf en heb ik heel degelijk wat wasjes gedraaid, mijn kamer opgeruimd, ben ik daarna uit gaan lunchen met Manon haha ik word al een echte huisvrouw:P. Zo net heb ik bij Margot, Manon, Tanja en Maarten gegeten. Jaja de eerste vriendjes zijn over.. pff frustrerend!! Manon gaat nu naar het vliegveld om haar Richard op te halen.. pff ik doe heel vrolijk ben ook erg blij voor ze.. maar ondertussen Mega Jaloers!!;)
Komende twee weken is er hier vakantie. De Village of Hope kids zijn dus fulltime daar en de kinderen van de crèche juist weg. We hebben de sleutel geregeld en gaan daar flink aan het opruimen en schoonmaken, zodat we daarna een echte frisse start hebben. Er komen de komende weken ook veel ouders over, en vele gaan dan ook op reis. Komend weekend zit ik alleen in de Etzen maar kan ik gelukkig wel buurten met Margot. Wel leuk om door iedereen op de hoogte te worden gehouden van hun belevenissen! Ik mag zelf 14april gaan en kijk daar erg naar uit!

Lieve mensen, ik schrijf jullie weer, net zoals jullie dat gelukkig naar mij blijven doen!

Heel veel liefs,

Fay

  • 28 Maart 2010 - 18:09

    Luuk:

    Yes als eerst!!!! Heb alleen nog niets gelezen!!!! ga ik nu doen... HVJ

  • 28 Maart 2010 - 18:21

    Marieken:

    heeeey fay,

    ik zat al te wachten op jouw mail.weer een week vol belevenissen voorbij.vanmorgen heb ik geholpen bij de kinderwoordienst ivm palmpasen.
    was aardig druk in de kerk.
    je weet het hé het snoep hagt er nog niet aan of het gaat al richting mond.
    gelukkig komen over ruim 2weken je ouders over en dan is het bijna zover dat luuk komt.
    gaat het verder goed met jezelf,voldoet het een beetje aan jouw verwachtingen?
    je verslagen spreken boekdelen van wat je allemaal meemaakt.
    ga je je niet erg hechten aan de kids??

    ik wens jou een gezellige poetsweek toe,zet de muziek maar lekker aan.
    tot volgende week zondag zullen wij maar zeggen.
    hou je goed meissie,
    lieve groetjes,marieken.

  • 28 Maart 2010 - 18:28

    Marieken:

    zie nu pas de foto's.
    jij durft wel zeg.
    ik durf dit echt niet.
    super voor je dat je dit kan doen
    marieken.

  • 28 Maart 2010 - 18:41

    Josine:

    Heb er niet veel woorden voor: WAUW!

  • 28 Maart 2010 - 18:54

    Ida:

    Lieve Fay,

    Weer genoten van je verslag.Wat was dat kicken of niet, durf het zelf niet aan harstikke goed van je.
    Zowiezo vind ik dat je het prima doet daar, petje af.

    Liefs Ida

  • 28 Maart 2010 - 19:04

    Mama:

    Hey lieverd,
    Wat een mooi verhaal weer...we hebben het er al over gehad om dit skydiven ook te doen als wij er zijn. Ik weet alleen niet of mijn buddy er blij van wordt met dat gewicht van mij onder zich....haha. Ik ben in elk geval wel als eerste beneden denk ik.Ik vind het zo ontzettend cool dat je dit gedsasn heb en op de foto's zie ik je genieten. Heerlijk vind ik dit.Ik kan me voorstellen dat het heel dubbel is voor je om alle vriendjes en ouders van andere studenten te begroeten...maar wat in het vat zit verzuurt niet. Wij komen over 2 1/2 week en reizen dan samen, tot vervelens toe en ook nog samen op een kamer, 18 dagen de gehele west/oost kust langs. Ik ben heel benieuwd naar je projecten en natuurlijk de kindjes die ook op de foto's staan. Ik heb je net aan de telefoon gehad en dat is zo fijn en je klinkt ook goed. Op dit moment doet Dylan zijn verhaal aan je en heb ik tijd voor dit verhaal. Ik brei er weer een eindje aan, dikke kuz en een enorme knuffel, pas goed op jezelf en geniet.
    Je supertrotse mama

  • 28 Maart 2010 - 20:35

    Jill:

    Hee Fay!

    Wat gaaaaaf!! Dat skydiven zou ik ook wel graag willen^^ Maarr wat je nog gaat doen met bungeejumpen dat gaat me te ver haha!

    Heel goed bezig en je bent nog steeds heerlijk bruin!De tijd gaat snel zo zie je maar weer, papa en mama komen al bijna en daarna is het uitkijken naar Luuk!

    Je hebt nog veel leuke dingen in het vooruitzicht, en elke week die voorbij gaat is er eentje minder om hem te missen!:D

    Hier is alles wel oke, mijn tentamen waar ik zo tegenop zag ging nog best goed!

    Nou ga zo door en we houden contact:)

    Liefs en ik spreek je,
    Je zus! XXX

  • 28 Maart 2010 - 20:41

    Pap:

    lieve fay vette sprong zeg en er ook nog van genieten cool hoor.leuke kindjes en het staat je goed om er effe mee te knuffelen. ga zo door want voor je het weet staan we bij je op de stoep. pas goed op je zelf kus pap

  • 29 Maart 2010 - 09:42

    Petra:

    Wow Fay, dat ziet er gaaf uit. Wat doe je ontzettend veel zeg. Knap dat je je ook weer over de tegenvallertjes heen kan zetten. De cleaning day op zn afrikaans lijkt een beetje op mijn huishoudelijke taakjes van vroeger. Met mij is het wel goed gekomen maar of dat daar ook lukt... Gisteren wat 3 op reis op TV in kaapstad. leuk om te zien. Foto´s van Sophie en Emma zijn onderweg. Allebei zonder voortanden maar met oranje cowboyhoed! Blijf genieten en je verbazen! heel veel liefs, Petra

  • 29 Maart 2010 - 10:01

    Ton En Trudy:

    Hoi Fay,
    Alweer een week voorbij, wij zijn nog nooit zo bezig geweest met de weken aftellen, maar voor jou vliegt de tijd natuurlijk, zowel letterlijk als figuurlijk. Mens wat een prachtige foto's en wat een ervaring om te mogen springen, is wel lef voor nodig. Het moeilijkste lijkt mij op het moment dat je gaat springen, daarna is het waarschijnlijk puur genieten. Gisterenavond hebben ze Kaapstad op tv laten zien, met het oog op de WK. We zaten er bovenop, wat een prachtige stad is Kaapstad, ze hebben ons de mooiste plekjes laten zien, de tafelberg, robbeneiland, en het grote marktplein waarop tijdens de WK de schermen komen te staan. Je kunt er dan ook een soort van caravans huren, echt heel mooi. We vonden het heel bijzonder dat ze juist nu jouw wereldje lieten zien, en natuurlijk ook de town-ships met de armoe die er is. Wat gezellig die braai, je hebt er wel over geschreven maar om het op tv te zien is toch anders. Heel even waren we heel dicht bij je. En die natuur, echt heel mooi. Zelfs het sky-diven wat jij gedaan hebt hebben we gezien, echt heel leuk. Ik hoop dat jouw ouders het ook gezien hebben. Schiet al op hé, je kunt ze zo al van het vliegveld ophalen. Wat zullen jullie van elkaar genieten. We gunnen het jullie van harte. Fay tot het volgende verslag. Heel veel lieve groetjes van Ton en Trudy.

  • 01 April 2010 - 12:47

    Maria K.:

    Hoi Fay,

    Misschien heb je het al van je moeder gehoord en anders bij deze.
    Marjolein is gisteren bevallen van een zoon, hij heet Tygo.Het is een heel mooi blond jongentje en
    Zoë is er (net als de rest van de familie) super trots op.
    Dit is even heel beknopt óns laatste nieuws, maar jij maakt ook wat mee daar! Wat een durf, en spectaculair om te zien dat skydiven, prachtig Fay!! We lezen zondag weer hoe je Afrikaanse avontuur verder verloopt. Iedere week ben je weer een enorme ervaring rijker.

    groetjes van Maria.

  • 01 April 2010 - 17:56

    Hans:

    Hallo Fay,

    Leuk om te zien en te horen dat je verblijf in ZA één groot en bijzonder avontuur voor je is. De mensen die je ontmoet, de ervaringen die je krijgt, de dingen die je doet en natuurlijk ook de emoties die je voelt. Geniet er met volle teugen van, het is zo weer voorbij en dan kun je het niet overdoen. Ik wens je heel veel plezier. Lieve groet

    Hans

  • 02 April 2010 - 20:39

    José:

    Hey Fay,
    Ik lees trouw je verhalen, maar was nu een week achter, Jee wat een verhalen en ervaringen doe je daar op. Positief en negatief en dan is het ook nog alleen maar wat je opschrijft. Je hebt het dan voor een deel al verwerkt. Ik heb echt bewondering voor je. Het lijkt me enorm frustrerend dat je allerlei ideeën hebt, waar dan maar weinig van uit komt. Je wilt dolgraag helpen, maar de uitgestoken hand wordt eigenlijk niet gegrepen. Dit weeken id het Pasen, wordt er daar ook nog wat aangedaan? Eieren verstoppen zal wel niet, die smelten natuurlijk waar je bij staat, hahaha.
    Ik wens je nog enorm veel succes met alles dat je nog gaat doen!! Ik blijf je avonturen volgen!!
    Groeten José
    PS je zingt toch ook nog wel wat tussendoor he?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Buitenland stage

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2010

home sweet home

14 Juli 2010

Een geweldig paar laatste weken!

27 Juni 2010

Week 1: Grabouw en omstreken

21 Juni 2010

Het weerzien

13 Juni 2010

Ayoba, Ayoba!!
Fay

Fay op robbeneiland!.. Cape town

Actief sinds 01 Dec. 2009
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 82929

Voorgaande reizen:

04 Februari 2010 - 19 Juli 2010

Buitenland stage

Landen bezocht: