Alweer 2 maanden op weg! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu Alweer 2 maanden op weg! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu

Alweer 2 maanden op weg!

Door: webmaster: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

04 April 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hajhaj!

Laat ik maar eerst beginnen met: Vrolijk Pasen! Ook hier is dat namelijk een groot feest! Helaas moet ik morgen gewoon stage lopen en kunnen de meeste van jullie nog genieten van een extra dagje vrij!;)
Van de week kreeg ik nog erg leuk nieuws, want ik heb er namelijk een achterneefje bij! Marjolein, Gerrit, Zoe en familie gefeliciteerd met de kleine Tygo! (hopelijk komt mijn post snel aan;)!..)

Maandagochtend ging de wekker om kwart over zeven. Ik hoorde regen en ik dacht verdorrie een slechte dag. Ik liep naar de woonkamer en tot mijn grote verbazing daar was a clear blue sky! Hmm vreemd, maar niets vermoedend mijn douchespullen gepakt. Toen ik echter de voordeur open deed en de gang op wilde lopen richting douche, schrok ik me kapot!! Uit het plafond in de gang kwam als een gek water naar beneden!! Het stond helemaal blank en het liep bijna Ninus haar kamer in. Ik heel hard aangeklopt en ze deed open met een slaaphoofd, maar dat trok snel bij toen ook zij zag wat er gaande was. De waterleiding was gesprongen!! We schoten in de lach, hebben snel emmers en bezems gepakt om ergere schade te voorkomen! Ik snel Paddy gebeld die er gelijk aan kwam. Hard lachend stonden we daar op de vroege ochtend het water richting poort naar buiten de trap af te vegen. Er verzamelde zich een hoop Afrikaantjes onder aan de trap en we dachten sjonge wat een ramptoeristen! ( Later kwamen we erachter dat we gewoon drinkwater aan het verspillen waren en dat deze Afrikaantjes gewoon graag een emmertje water hadden meegenomen.. oepsiej!!) De huisbaas draaide uiteindelijk de hoofdkraan dicht en uiteindelijk zaten we 1,5 dag zonder warm water. De douche is nu nog wel stuk de sproeier die het water hoort te verdelen is eruit dus we douchen nu onder 1 dunne en keiharde straal water! Alles gaat hier echter niet zo snel. Dat is alleen al te zien aan het feit dat er op warme dagen regelmatig stukken berg in de fik staan maar er nooit een brandweer te bekennen is. Zelfs niet toen het gewoon asregende op de parkeerplaats van de SPAR. De politie en ambulance zijn hier echter wel actief met name in de weekenden als de mensen geld hebben (en hier dan dus vaak dronken zijn) rijden ze af en aan!
De Village of Hope kids hebben vakantie en dus was het daar een en al gezelligheid. Ik ben ook vrijdagochtend nog even geweest om extra te helpen, en daar waren ze erg blij mee. Samen met Sanne heb ik maandagmiddag daar ook een goed gesprek gehad met onze begeleidsters. Ze zijn erg tevreden en we hebben even goed afgesproken op welke zaken we ons de rest van de tijd gaan richten. Assi rijdt het liefst op zijn motortje maar ik ben met hem aan het oefenen dat hij ook de andere speeltoestellen gaat gebruiken en proberen. Hij heeft nu zelfs al even op de schommel en de wipwap gezeten!
Dinsdagochtend, woensdag en donderdag zijn we heel erg druk geweest met schoonmaken op de crèche. Helaas helpen de docenten in verband met de vakantie niet mee. Dit is echter de enige mogelijkheid dat we het kunnen doen, omdat er anders altijd kinderen zijn. We halen iedere ochtend wel de sleutel in een van de hutjes tegenover de creche waar de juf van de babygroep woont. (township is voordelig wonen, namelijk geen belasting. Helaas wel onveilig de littekens in haar gezicht spreken boekdelen). Ze liep met ons mee keek wat we deden, en was zo blij. We vonden hierdoor een opening om een gesprek aan te knopen waarin ze aangaf heel graag hulp te willen en noemde exact de punten die ook wij hier het belangrijkst vinden. Dit is super mooi meegenomen, want nu hebben we flink draagkracht en is ze ook gemotiveerd. Na een aantal gesprekken hangt er nu zelfs al een eigen gemaakt dagprogramma! Het wordt nog niet echt gebruikt, maar het begin is er!
Ik zal verder maar de details besparen over de viezigheid die we tegen kwamen. We kwamen erachter dat er geen warm water op de creche is, dus dat hebben we opgelost door de dagen daarna onze waterkokertjes mee te nemen;). De lokalen zijn nu schoon. (Mijn Du Midi ervaring heeft ervoor gezorgd dat er nu in ieder lokaal bakjes met azijn staan haha, om de schimmelmurenlucht te neutraliseren;)) Ook het speelgoed is zo goed als allemaal schoon en uitgezocht, en onder het genot van een muziekje was het allemaal niet eens zo’n straf! Komende week bezig met structureren en herinrichten. Donderdagavond ben ik met Sanne, Margot en Ninke uit wezen eten.
We merken dat het weer wat wisselvallig wordt. Soms is het vestje wel nodig, naar woensdag, donderdag en vrijdag was het weer erg warm en hebben we heerlijk gezwommen bij Elf.
Veel studenten zijn dit weekend naar een of ander festival. Aangezien ik op mijn centjes moet letten en dus keuzes moet maken, besloot ik me dat geld te besparen. Sanne (van Apple creek) heeft haar enkelbanden verrekt en zou dit weekend ook alleen in haar huis zitten. Zij is bij mij komen logeren. Margot kende nog wat Afrikaanse studenten van vorig jaar en wat bleek er waren net 3 hbo-v studenten van de HAN aangekomen. Ook voor buitenlandstage. Na veel geregel, waaronder een auto voor die meiden, kwamen ze vrijdagmiddag richting Grabouw. Aangezien Margot haar huisgenoten op vakantie zijn konden ze met zijn 5en daar mooi slapen. Van de Nederlanders kwam er 1 uit Doetinchem en een ander uit Arnhem haha wat is de wereld toch klein. Ze waren net 3 dagen aangekomen en dus besloten we er een gezellig paasweekendje van te maken. Het is hier een groot feest. We hadden al boodschappen gedaan toen we erachter kwamen dat je op Goede Vrijdag geen vlees behoort te eten. Maargoed toch maar gezondigd met spaghetti en gehakt. Alle winkels waren vrijdag al dicht, en er was zelfs donderdagavond al payday wat de straten erg onrustig maakten ’s nachts. Ze kennen hier helaas geen chocolade-eitjes,, hoewel voor de kilootjes is dat niet zo verkeerd;).. Ze doen wel aan eieren schilderen en zoeken en in plaats van het broodhaantje hebben ze hier Hot X buns.
Na een heerlijk vrijdagmiddagje Gordon’s bay met zijn 10en hebben we daarna heel gezellig samen gekookt en gegeten. Op goede vrijdag kun je hier geen drank kopen en we wilde wel gezellig een wijntje drinken.. er was maar 1 optie: de Shabeen. De afrikaantjes hadden nog oud-collega’s in de township en zij gingen dus samen met Margot, Lisette en Meagan op pad voor drank. Achteraf levens gevaarlijk want het was al donker, maar gelukkig alles goed gegaan. Helaas geen wijn, maar wel flesjes met Apple cider of eigenlijk gewoon de Jillz die wij kennen. Gewoon lekker gekletst die avond en zaterdag op tijd op om te gaan kanoen bij Mofarm. De Afrikaantjes gingen niet het water op, omdat ze niet kunnen zwemmen en het ook niet aandurfden met zwemvest. Daarna lekker bankhangen met een filmpje en gezellig samen koken. De Afrikaantjes zijn eind 20 en werken beide ook al in een ziekenhuis. Gisteravond hele avond engels gepraat. Eerst een spel en daarna alle ins en outs over het Afrikaanse ziekenhuis. Super interessant om kennis te maken met de cultuur in die sector en te vergelijken met de ervaringen van de Nederlandse studenten.
Vanochtend 3,5 uur in de kerk gezeten! Amalia en Carmen (de afrikaantjes) wilde ook graag, en eigenlijk wilde iedereen wel mee. Het was weer een heuse happening. Dit keer de tekst op de beamer en konden we zelfs ook nog meezingen. Wij, als studenten, kwamen meerdere malen terug tijdens de preek. We hebben nu God in our souls en we moeten jullie in Nederland overtuigen van dit geloof. Ook zitten wij nu niet zomaar hier, maar is dat gestuurd door God. Jaja het is maar dat je het even weet. In plaats van hosties kregen we nu een stuk Matze (dus ja Maike die hebben ze hier ook;)) Er mochten mensen naar voren komen die stress hadden of steun nodig hebben en die werden dan omhelst en helemaal moed ingepraat. Een vrouw had een gehandicapt kind op haar arm, en ging huilen gillen schreeuwen en trillen. Ze pakten het kind over en toen ging ze helemaal out. Ze viel flauw in het gangpad en de mis ging gewoon verder, terwijl zij daar lag. Niemand vond het raar??! Iets later kwam ze wat versuft bij en ging nog nashakend op een stoel zitten, en later liep ze terug naar haar plek. Echt heel raar.. voor mij niet voor te stellen dat iemand zo lichamelijk kan reageren op iets van bovenaf. Ik ben er van overtuigd dat die vrouw het zelf echt op die manier geloofd en dat dat trillen niet gefaked is, maar toch ik heb er dubbele gevoelens over.
De mensen zijn hier sowieso erg gelovig. Ze denken in eerste instantie ook allemaal als ik mijn naam zeg dat ik Faith heet. Mijn naam is er van afgeleid dus heel erg veel maakt het niet uit. Aangezien faith Geloof/ Vertrouwen betekend vinden ze het een prachtige naam en ja wie ben ik dan om die paar letters continu te verbeteren;)!
Er stond vanaf vrijdag al heel zielig iemand in een bunnypak voor bij de benzinepomp geheel alleen. Vandaag konden we het niet meer aanzien en hebben we zijn dag met wat fotoaandacht van vrouwelijk schoon wellicht wat aangenamer gemaakt!

Lieve mensen ik ga weer stoppen met mijn verhaaltje. Sanne is nu ook weer naar huis om samen met Roos ook haar ouders nu van het vliegtuig te halen. Ze komen over twee weken terug in Grabouw en dan ben ik dus net met papa en mama weg. Het was raar net om te beseffen hoe snel je aan elkaar gehecht raakt hier. 2 maanden op elkaar aangewezen en nu ineens zie je elkaar 4 weken niet.. maargoed het wordt tijd voor vakantie en dus de reis met pap en mam.. nog 1,5 week!

Liefs en kus!
Fayke

  • 04 April 2010 - 20:27

    Mama:

    Hey Fayke,

    Twee maanden alweer, meiske wat vliegt de tijd.Ik ben er wel aan toe om je over andere halve week weer in mijn armen te sluiten. We hebben best regelmatig contact via allerlei kanalen, maar je weer even kunnen 'voelen en ruiken' is toch wezenlijk anders. Hier gaat het ook z'n gangetje en er wordt zelfs geklust op 1e Paasdag door papa en mij. Morgen gaan we naar oma en dan zal ik oma weer even met je laten bellen. Voor oma is het toch iets te ingewikkeld om dat extra nummer te bellen....Morgenavond bellen we zelf even met je wanneer Luuk, Ton en Trudy hier zijn. Aankomende week storten papa en ik ons op de koffers, we moeten het internationale rijbewijs nog halen bij de ANWB en verdere de organisatorische zaken regelen voor Jill en Dylan en natuurlijk niet te vergeten ons hondebeest Jack. We zijn er klaar voor!!! Goed dat je zolang in de paasviering heb gezeten,heb je het er voor ons bijgedaan dit jaar, maar wat een ervaring dat zo'n vrouw helemaal 'out' gaat. Lijkt wel een trance op zo. In vele landen is de betekenis van jou naam heel bijzonder, maar je bent dan ook een mooi en bijzonder kind.
    Pas goed op jezelf en geniet en besef ( ook al is het soms een druppel op een gloeiende plaat )dat je iedere dag goed werk verricht.
    Dikke, dikke kuzz van mama

  • 04 April 2010 - 21:55

    Maria K.:

    Hoi Fay,

    Ontzettend bedankt voor de mooie kaart die je stuurde t.a.v. de geboorte van Tygo.
    Heel lief en attent van je.

    Fijn voor de kindjes daar, dat ze na de vakantie in een schone crèche komen waar ze met schoon speelgoed kunnen spelen. Ik hoop wel voor jullie dat de leiding het nu zelf ook een beetje gaan bijhouden.
    In ieder geval veel succes gewenst met het geen waar je je de komende tijd op gaat richten.We lezen de vorderingen volgende week zondag weer.

    Groetjes Maria.


  • 04 April 2010 - 22:31

    Pap:

    Hoi Fay Zalig Pasen. Fijn dat het nog goed met je gaat.Wij klussen hier net als jou er heel wat af maar met iets minder water.De woonkamer is ongeveer net zo steriel als een ziekenhuis zaal.Ik ben dat klussen en poetsen wel een beetje beu en verlang naar de vakantie en naar het weerzien met jou.Het is nu al laat en jack zit te wachten op zijn laatste rondje van vandaag.pas goed op jezelf en we zijn zo bij je.Kus pap en een poot van jack.

  • 05 April 2010 - 08:14

    Trudy En Ton:

    Hoi Fay,
    Alweer twee maanden, zeg dat wel. Je zit al bijna op de helft en dan te bedenken dat je ouders en Luuk ook nog in die periode komen. Dat zal schrikken geweest zijn toen je het water hoorde en zag stromen, maar je moet maar zo denken de boel wordt er dan ook weer lekker schoon van. Het is inderdaad te hopen dat de leidsters de boel nu ook goed schoon houden, ze moeten nu toch een voorbeeld aan jullie nemen dacht ik zo. Jammer dat het weer nu iets minder wordt, vooral voor je ouders. Gisteren hebben we een leuke dag gehad, zijn naar de kampioenswedstrijd van de Graafschap geweest. Vreselijk spannend was het, maar uiteindelijk toch met 3-2 gewonnen, daarna gezellig bij Veroon en Jan gegeten. We hebben een heel makkelijk weekend, vanavond gezellig bij jou thuis gourmetten, hartstikke leuk. Ik geloof dat jou vader dan ook met jou gaan bellen, horen we je weer even. Nu Fay ik ga stoppen want Luuk ligt te wachten dat ik van zijn kamer afga want hij wil met jou bellen. Heel veel liefs van Ton en Trudy.

  • 05 April 2010 - 15:25

    Marieken:

    hey feeke,

    nou dat is nog eens wakker worden,maarja de boel is schoon.
    wat vliegen de weken om hé.
    van harte proficiat met jouw neefje.

    ik hoop dat de leiding de boel een beetje bij gaat houden.nog 9 nachten en dan komen je ouders die kant uit.
    even een welkome afleiding denk ik zo,maar aan de foto's te zien verveel jij je geen moment.gelukkig maar.
    vandaag is het redelijk weer.vrijdag hebben wij met de kinder woordiest de ramen af geschilderd.
    ik zal een foto mailen.iedereen vond het prachtig.
    de foto's van jou spreken boekdelen.
    maarja aan het water te zien op de foto kon een soppie geen kwaad.
    hou je goed nog effe en pap en mam zijn er.

    liefs,
    marieken.

  • 06 April 2010 - 20:02

    Jill:

    Hee fay,
    Gister nog even gehoord aan de telefoon, dat vond ik leuk!

    Was gezellig het eten en zo was je er toch een beetje bij:)

    Papa en mama zijn zich al aan het bedenken hoe jouw spullen allemaal in de bagage moeten gaan passen haha ^^

    Hier in huis hebben we de boel even opgefleurd, nieuwe lamp en gordijnpanelen en zo! Papa en dylan stonden al met een nieuw bankstel in de hand maar dat ging nog even niet door.. haha hij paste niet in de auto! :D

    Ga zo door en alvast veel plezier met de rondreis! Maar spreek je vast voor die tijd nog wel:)

    Liefs en tot horens!
    XX je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Buitenland stage

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2010

home sweet home

14 Juli 2010

Een geweldig paar laatste weken!

27 Juni 2010

Week 1: Grabouw en omstreken

21 Juni 2010

Het weerzien

13 Juni 2010

Ayoba, Ayoba!!
Fay

Fay op robbeneiland!.. Cape town

Actief sinds 01 Dec. 2009
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 82926

Voorgaande reizen:

04 Februari 2010 - 19 Juli 2010

Buitenland stage

Landen bezocht: