Keep up the good work! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu Keep up the good work! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Fay Senhorst - WaarBenJij.nu

Keep up the good work!

Door: webmaster: Fay

Blijf op de hoogte en volg Fay

11 April 2010 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hajhaj lieve mensen!

Zoals altijd ook nu weer even een update over mijn afgelopen weekje. Daarna zal het ruim twee weken rustig blijven op deze site, omdat ik vanaf woensdag lekker ga reizen met pap en mam!
Pfff de tijd is snel gegaan tot nu toe. Ik ben nu al op de helft en er is hier nog zoveel te doen! De komst van pap en mam is wel een mooi bruggetje. Als zij weggaan is het nog 7 weekjes totdat ik Luuk weer in mijn armen kan sluiten, en daar kijk ik ook erg naar uit! Momenteel bezig met het uitstippelen van de reis met hem, wat door de hoge kosten omtrent het WK nog een grote klus is. Waarschijnlijk wordt het een vlucht naar Johannesburg waar we vervolgens, Kruger, swaziland, Kwazulu Natal, de Drakensbergen meepakken en dan terug vliegen via Durban. De overige tijd brengen we lekker in Grabouw door, en hebben we natuurlijk ons uitstapje naar het Nederlands elftal en de oranje camping.
Alweer op de helft en nog steeds ontvang ik fanmail! Ooms, tantes, neven, nichten en oma Gijsberts super bedankt voor jullie mega grote kaart! Marjolein en Gerrit bedankt voor het geboortekaartje van Tygo. Erg leuk dat ik zo toch nog een beetje mee doe in de ‘gewone wereld’. Blijf vooral zo doorgaan!( filmpje van mij kamermuur staat hieronder!)
Langzaam aan begin ik wel bepaalde dingen te missen. Vooral het gebrek aan beweging!! In Nederland pak ik mijn fiets naar de Deka, stad, Luuk, dansen, Angerlo en Dieren etc. Dat gemak om je gewoon alleen en relatief veilig over straat te kunnen bewegen, is vooral wat hier totaal niet kan.
Maargoed even de update over mijn afgelopen week. Tweede paasdag was voor mij gewoon een stagedag. Ik besloot er hier in Afrika een oer-Hollandse traditie in te gooien. Om 7 uur ’s ochtends stond ik op om eieren te koken. Deze heb ik meegenomen naar de kindjes. Het was een feestelijke en gezellige dag. We hebben ze beschilderd met vingerverf, daarna laten drogen waardoor we ze ’s middags konden zoeken en daarna nog lekker opeten! Assi is helemaal gek van auto’s, dus besloten we om hem mee te nemen voor een ritje. We moesten nog tanken en hij vond het prachtig om te zien. Verder zijn we een klein rondje door Grabouw gereden en hebben we hem daarna weer veilig thuis gebracht. Hij heeft er erg van genoten!
Ze hebben, ook op aangeven van ons, een wisseling in de shifts van de mommy’s gemaakt. Dit heeft een erg positieve werking. In de pauze waren ze erg benieuwd naar Sanne en mij, Nederland en wij op onze beurt naar Afrika. Erg boeiend om de cultuur op deze manier te leren kennen. Ze wilde een foto zien van Luuk, en toen ik de schermafbeelding van mijn telefoon liet zien gingen ze helemaal gillen en doen: He looks like a model!! Is he a model? Haha ik vond het helemaal grappig, en hij ontkomt er niet meer aan om straks als hij hier is zijn gezicht op de Village te laten zien;)! Ook wilde ze weten wie onze wenkbrauwen epileerde. Waarop wij antwoordden dat we dat zelf deden. Dit met als gevolg dat we dinsdagmiddag in onze lunch pauze de wenkbrauwen van de mommy’s aan het epileren waren en we hebben ze uiteindelijk ook maar mooi opgemaakt met oogschaduw, haha! Dat is op je stageplek in Nederland toch echt niet voor te stellen!
Woensdag tot en met zaterdag zijn we bezig geweest om de crèche af te maken. Wat een werk was dat uiteindelijk nog. We zijn een dag langs bedrijven gegaan om korting te regelen wat heel goed lukte! Blond haar, blauwe ogen en een goed verhaal dat werkt hier prima. Zo kregen we voor 34 euro 11 stukken tapijt in de afmeting die we wilde. Dit om, zoals we in Nederland kennen, bouwhoek/poppenhoek/constructiehoek te creëren. Tevens hebben we nieuwe schappen gekocht en planken waar we haakjes in gaan boren, en waar de kindjes dus straks hun jas en tas kunnen ophangen. De lokalen nieuwe ingedeeld, alles knuffels en dekentjes met korting door de wasserette laten wassen. Het ruikt weer als nieuw. Het wachten is nog even op de timmerman die de schappen aan de muur komt boren. Maargoed er komt er in ieder geval woensdag 1 met het vliegtuig mee;)! De komende weken gaan we bezig met het implementeren van een nieuwe effectievere dagstructuur, en het uitleggen van activiteiten.
Morgen hebben we een heel pittig gesprek met de burgemeester en de manager van Child Welfare (soort bureau jeugdzorg) hier valt de crèche onder. De staat van het gebouw is dramatisch en gevaarlijk. Aan de binnenkant kunnen er ieder moment stukken van het dak naar beneden komen en men is bang voor asbest. De burgemeester wijst naar de manager en andersom. We willen ze nu beide om de tafel hebben om de stand van zaken te weten, en concrete afspraken te maken over de reparatie van het dak. Het gekke is dat een manager van zo’n grote instantie een maand moet wachten voor een plekje in de agenda van de burgemeester, en wij als studenten met 4 dagen terecht kunnen (omgekeerde wereld wat dat betreft). Hij was echter niet zo blij met het onderwerp waar we mee kwamen, maar goed ook Paddy en het hoofd van de crèche zullen ons morgen in de meeting ondersteunen.
Verder ben ik in de avonden heel druk bezig geweest met mijn schoolwerk, en ben ik me nu geheel aan het concentreren op de vakantie met pap en mam. Ik moest gistermorgen nog even wat aan feedback laten in scannen, waarop de man van het internetcafé een leuke mededeling voor me had. Hij heeft nu onbeperkt datalimiet (gewoon als in Nederland) waardoor je niet meer extra voor skype hoeft te betalen. Dit betekend dat je twee euro per uur betaald, ongeacht wat je op de computer doet. Gelijk gebruik van maken, morgen met Dylan en Jill en dinsdagochtend met Luuk!:)
Woensdagavond zijn we naar de bear and barrel gegaan, omdat Karin om 12 uur jarig was.
Vrijdagavond hadden we nog een spectaculair, eigenlijk levensgevaarlijk, avontuur. Wat per ongeluk geheel in touw is gezet door mij, in hoogsteigen persoon. We hadden de hele dag gewerkt in de crèche en ik had ’s middags wat broodjes bij de winkel gehaald. Ik had mijn portemonnee even in het supermarkt tasje gedaan, maar die later per ongeluk als afvalzak gebruikt. Om tien uur ’s avonds kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn portemonnee niet had en wist ik me direct te herinneren dat deze in de prullenbak op de crèche lag. Deze zit wel op slot en ook met een alarm, maarja ook in een township. Ik kon niet meer rustig zitten, aangezien al mijn pasjes, creditcard alles erin zat, en ik dacht die buurtbewoners hebben ons allemaal met planken en verf in de weer gezien en die breken misschien in en vinden mijn portemonnee ineens. Na lang overleg besloten we met vier meiden toch in de auto te stappen om mijn portemonnee te gaan halen midden in de township. Tanja achter het stuur, Heleen ernaast en Margot en ik achterin. De deur gelockt en daar gingen we. Elkaar een beetje opnaaien, maar eigenlijk waren we alle vier doodsbang. Eenmaal de crèche en het huisje van de juf genaderd liepen er allemaal enge, dronken, mannen daar. Er was amper verlichting, maar Margot durfde uit te stappen en bij het hutje aan te kloppen. De deur weer op slot en wij bleven gedrieën in de auto zitten. Opdat moment kwam er echt een hele enge man aan de bestuurderskant keihard op het raampje kloppen. Tanja in paniek die wist niet meer waar ze moest kijken, en was bang dat ze het lock knopje niet goed had ingedrukt. Uiteindelijk kwam het vrouwtje, dat al in bed lag, aan met Margot en riep in het Xhosa iets waardoor de beste man wegging. Ook ik besloot maar uit te stappen, want het was immers mijn portemonnee. Het vrouwtje heeft een hele bos met sleutels en aangezien er 5 sloten open moeten duurde het voor ons gevoel helemaal uren. Ik scheen haar wat bij met mijn mobiel, en uiteindelijk was alles open. Ik liep direct op mijn doel af en vond daar inderdaad mijn portemonnee;)!.. Ons lieve vrouwtje deed alles weer op slot en moest er ook wel een beetje om lachen. Daarna als een gek weer de auto in, helemaal vol van adrenaline, en zonder ook maar ergens in de township te stoppen doorgereden. Gelukkig veilig thuis, maar zeker niet voor herhaling vatbaar!
Gisteravond hadden we hier in huis een feestje. Marlou was jarig en Karin twee dagen daarvoor dus die vierde het samen in ons huis. Een drukke bedoeling, en veel mensen weer terug van vakantie. Leuk om de verhalen te horen, en mezelf lekker te verheugen!
Vandaag flink warm en heerlijk gebakken op het strand. Ik moet toch even een flink bruin kleurtje hebben als ik woensdag op het vliegveld sta;)!

Nog drie nachtjes slapen, nog twee stagedagen en dan heerlijk 17 dagen genieten van de geweldige omgeving van de Garden Route. Hopelijk spotten we in Addo nog het nodige wild!

Tot na de vakantie!

Liefs en dikke kus,
Fay

  • 11 April 2010 - 17:41

    Marieken:

    lieve fay,

    wat kun jij het allemaal goed weer geven.

    wens je met je ouders super weken toe.
    lekker genieten.
    morgen geef ik jouw moeder nog een kaart mee.

    tot na de vakantie van jou.
    daarna is het nog maar effe en dan komt hij ein------de-----lijk.

    genieten nu oké.

    lieve groetjes van marieken.

  • 11 April 2010 - 18:11

    Josine:

    Hee!!

    Ik zal je verhalen gaan missen de komende tijd ;) maar de reis met je ouders is je gegund! Ik wens jullie heel veel plezier, geniet van elkaar en de mooie omgeving! Ik ben heel benieuwd wat jullie allemaal gaan ondernemen!
    En lijkt me leuk om als je terug bent ook nog even te skypen :)

    x

  • 11 April 2010 - 18:14

    Marieken:

    oja,wat een snoepies van kinderen.
    de kwast is bijna net zo groot als zijzelf zijn.
    maar zo te zien vonden zij het geweldig om te doen.
    nog 2 dagen en dan effe pauze.

    tot mails na je onder breking.
    marieken.

  • 11 April 2010 - 19:31

    Mama:

    Hoi Fayke,
    Lekker leesvoer zo op de zondagavond. Het is elke keer vol verwachting klopt ons hart...., maar je maakt weer wat mee zeg met zo'n vergeten portemonnee. Kijk je wel een beetje uit!! Wat een mooi en goed werk leveren jullie daar weer. Het bewijs meegeleverd op de foto's.Ik vind het wel stoer van jullie dat jullie de burgemeester en de manager om de tafel heen krijgen. Je weet...daar hou ik wel van. Ik ben wel benieuwd of het wat oplost, volgens mij weet je dat in ZA nooit.Ik heb je net gesproken via de telefoon en je klinkt behoorlijk verkouden, dus kruip even lekker onder wol zodat we woensdag onze reis met z'n drietjes kunnen starten. Ondanks dat ik het erg moeilijk vind om Jill, Ashley en Dylan hier in het koude kikkerlandje achter te laten zie ik er erg naar uit om jou weer in mijn armen te sluiten. Jack ons hondebeest hebben we vandaag al naar Ien en Rits gebracht. Hij voelde zich gelijk weer thuis.Nou lieverd ik stop met schrijven, nog 2 daagjes en dan zijn we bij je.

    Dikke, dikke kuzz van Mama

  • 11 April 2010 - 22:06

    Henny En Jurry:

    Hoi Fay

    Wat hebben jullie daar goed werk verricht.Het is behoorlijk op geknapt zo als ik het kan bekijken.
    Wat een verhaal met die sleutels ,maar goed dat wij niet alles weten. Eindelijk is het voor jou nou ook zover dat je ouders komen.Geniet er samen want als je straks weer thuis bent kun je de ervaringen samen delen.Super ervaring.

    Fay wij wensen jou een fijne vakantie toe samen met je ouders.

    Groetjes Henny en Jurry

  • 12 April 2010 - 08:41

    Marlous:

    Hsllo Fay,
    Wat kun jij toch goed schrijven zeg, ik geniet iedere week van je stukje.
    Ik wens je veel reisplezier met je ouders!!

    groetjes Marlous van Bruggen

  • 12 April 2010 - 08:44

    Ida:

    Lieve Fay,

    Leuke foto`s vooral die met die te grote kwast.
    Jullie hebben goed je best gedaan, wat ziet het er gezellig en fleurig uit.
    Wens jou en je pa en ma nog een fijne tijd toe, geniet er lekker van maar dat zal wel lukken.

    Gr.Ida

  • 12 April 2010 - 09:26

    Trudy:

    Hoi Fay,
    Lekker hé meisje dat je eindelijk een beetje kunt gaan aftellen. Leuk dat je het eieren schilderen en zoeken voor de kinderen hebt ingevoerd, een heel Hollands gebruik. Misschien dat je het in een draaiboek kunt vermelden zodat ze het ieder jaar weer kunnen oppakken, iedere leuke afwisseling is voor de kleintjes toch maar mooi meegenomen. Goed dat jullie een gesprek met de manager en de burgemeester hebben kunnen afdwingen, zo'n dak met verborgen gebreken moet toch wat aan gedaan geworden. Het is misschien een voordeel dat jullie uit het buitenland komen, zij willen een goede indruk maken. Maar probeer de reparaties er lekker door te drukken. Ik heb het berichtje over Luuk (fotomodel) wel met een beetje trots gelezen, mag wel hé? Het zal best wel moeilijk zijn om leuke trips uit te zoeken die niet zo giga duur zijn, wat dat betreft is het wel een vreselijk dure periode tijdens de WK. Maar ja, aan de andere kant ook weer héél leuk om de Wk mee te maken en jullie zullen je best vermaken. Over een paar dagen je pap en mam daar, ik vind het zo fijn voor je om ze even een paar weken om je heen te hebben. Kijk je wel uit om zo laat nog naar zo'n township te gaan, er had van alles kunnen gebeuren. Gelukkig waren jullie met 4 meiden. Fay geniet van je 17 dagen vakantie en zet je vader maar lekker aan het werk. Tot je volgende reisverslag over 2 weken, we kijken er al naar uit. Het is nu alleen maar genieten, dikke kus Ton en Trudy

  • 12 April 2010 - 10:06

    Maria K.:

    Hoi Fay,

    De afgelopen week nog veel zaken geregeld lees ik. Goed werk van jullie!En nu heerlijk uitkijken naar het weerzien van je ouders. Wij wensen jullie een hele fijne tijd toe. En als de schappen er na de rondreis met je ouders nog niet hangen, wil je vader misschien wel over z'n hart strijken.

    Groetjes van Gerrit, Maria en Rutger.

  • 12 April 2010 - 12:24

    Pap:

    Leuk om je verhalen weer te lezen wetend dat we bij het volgende verhaal er zelf inzitten.Ik zal die schappen zelf wel vastboren dan gaat het iets sneller.Ik verheug me op woensdag.Pas goed op jezelf.Dikke kus Pap.

  • 12 April 2010 - 12:38

    Jill:

    Hee Fay,
    Kan niet anders zeggen dan weer een super verhaal! Leuk om crea bezig te zijn haha! Ik dacht dat alleen mij zoiets met een portemonnee kon overkomen, haha maar het blijkt: het is iets menselijks! Papa en mama komen al bijna, wel jammer dat ik niet mee kan.. Maar ga mijn best doen om huisvrouw te spelen de aankomende weken, ook een ervaring op zich^^
    Tot straks op skype en geniet daar! Straks lekker met pap en mam rondreizen, heerlijk!
    Tot snel, Kus X

  • 13 April 2010 - 07:48

    Petra:

    Hoi Fay, leuk je even in beeld te zien! Ik heb vorige week nog met de moeder van Mayke gekletst. Die loopt ook hard bij de atletiekver.
    Was erg gezellig. Natuurlijk over Zuid Afrika gehad. Haar ouders gaan volgens mij in mei naar Grabouw.
    Goed bezig zijn jullie op de creche. Nu maar hopen dat het ook zo blijft... Wens je ontzettend fijne tijd met p en m. Moet toch ook wel heel bijzonder zijn. Geniet ervan!
    veel liefs Petra

  • 14 April 2010 - 08:44

    Ellen Hauwert.:

    Lieve fay.
    Je verslag gelezen,
    Geweldig dat je dit allemaal mee mag maken.vandaag zijn je ouders vertrokken naar je toe.Ik wens jullie een heel fijne reis.Liefs je buurtje Ellen.

  • 18 April 2010 - 19:23

    Bertha:

    Hai Fay,

    Je zult inmiddels allang genieten van het gezelschap van je pa en ma. Het is zo leuk om al je avonturen te lezen. En wat vliegt de tijd voorbij. Heel leuk allemaal en ik wens jullie drieën nog heel veel plezier.
    kus. Bertha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Buitenland stage

Recente Reisverslagen:

25 Juli 2010

home sweet home

14 Juli 2010

Een geweldig paar laatste weken!

27 Juni 2010

Week 1: Grabouw en omstreken

21 Juni 2010

Het weerzien

13 Juni 2010

Ayoba, Ayoba!!
Fay

Fay op robbeneiland!.. Cape town

Actief sinds 01 Dec. 2009
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 82931

Voorgaande reizen:

04 Februari 2010 - 19 Juli 2010

Buitenland stage

Landen bezocht: